دانش و فناوری

بلو اوریجین برای اولین‌بار پس از 2022، دوباره انسان به فضا فرستاد [تماشا کنید]

بلو اوریجین، شرکت فضایی «جف بزوس»، پس از حدود دو سال، دوباره در مأموریتی شش نفر را به مدار برد. در این مأموریت اولین کاندید فضانورد سیاه‌پوست آمریکایی نیز حضور داشت. مأموریت NS-25 دوباره آغازگر فعالیت‌های نیوشپرد خواهد بود.

بلو اوریجین از ماه اوت 2022 تاکنون مأموریتی برای ارسال فضانوردان به مدار انجام نداده بود. آخرین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت با موفقیت انجام شده بود، اما در مأموریت پس از آن که بدون سرنشین بود، همه‌چیز به‌درستی پیش نرفت. نیوشپرد در اثر بروز یک مشکل، بوستر مرحله اول خود را از دست داد. در نتیجه، این مأموریت‌ها با وقفه‌ای نسبتاً طولانی مواجه گردید.

اولین پرتاب سرنشین‌دار بلو اوریجین از ماه اوت سال 2022 تاکنون

اما حالا مأموریت NS-25 که نامش را از بیست‌وپنجمین مأموریت تاریخ نیوشپرد گرفته بود، روز یکشنبه ساعت 10:37 صبح به وقت محلی پرتاب شد. در این مأموریت شش نفر حضور داشتند که یکی از آن‌ها «اد دوایت»، کاپیتان سابق نیروی هوایی آمریکا بود. او در سال 1961 توسط «جان اف. کندی» برای ورود به ARPS انتخاب شده بود تا در نهایت در مسیر انجام مأموریت‌های فضایی قرار بگیرد. اما در نهایت، چنین اتفاقی نیفتاد. او اکنون در 90 سالگی بالاخره به فضا رفت.

شش فضانورد حاضر در این مأموریت پس از رسیدن به لبه فضا، برای دقایقی شرایط بی‌وزنی را تجربه و کره زمین را از فاصله 105 کیلومتری تماشا کردند. آن‌ها در نهایت حدود 10 دقیقه پس از پرتاب در ساعت 10:47 صبح به وقت محلی به تگزاس برگشتند و با موفقیت روی زمین فرود آمدند.

مأموریت NS-25 هفتمین مأموریت سرنشین‌دار بلو اوریجین بود. شرکت فضایی جف بزوس همچنین 18 مأموریت بدون سرنشین را برای امور تحقیقاتی گوناگون انجام داده است. بلو اوریجین هزینه رزرو صندلی‌های این پرواز را اعلام نکرده است. اما این شرکت تاکنون 37 فضانورد خصوصی را به مرز فضا رسانده است. بلو اوریجین سعی دارد در زمینه سفرهای فضایی با اسپیس ایکس رقابت کند، اما به‌نظر می‌رسد که هنوز فاصله زیادی با شرکت ایلان ماسک دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا