دانش و فناوری

بازی‌های رومیزی، مهارت ریاضی را در کودکان خردسال تقویت می‌کنند

براساس تحقیقاتی جامع در طول ۲۳ سال، بازی‌های رومیزی مبتنی بر اعداد، مانند مونوپولی، Othello و Chutes and Ladders، باعث تقویت ریاضی کودکان خردسال می‌شوند. این نوع بازی‌ها پیش از این نیز به‌عنوان ابزارهایی برای تقویت توانایی خواندن کودکان شناخته شده‌ بودند.

مطالعه جدیدی که در ژورنال Early Years منتشر شده است، نشان می‌دهد که بازی‌های رومیزی به بهبود شمارش، جمع‌کردن اعداد و توانایی تشخیص بیشتر یا کمتربودن اعداد کودکان ۳ تا ۹ ساله کمک می‌کنند.

بهبود مهارت ریاضی کودکان با بازی‌های رومیزی

محققان می‌گویند انجام بازی‌های رومیزی چندین‌بار در هفته و تحت نظارت معلم یا یک بزرگسال آموزش‌دیده، فواید زیادی برای کودکان دارد. این بازی‌ها با آموزش مفاهیم و مهارت‌های پایه و پیچیده ریاضی مرتبط و سازگار هستند.  

به‌طور مثال، کودکان در این بازی‌ها به نوبت قطعات را دور محدوده بازی‌ جابه‌جا می‌کنند. قوانین این بازی‌ها ثابت است و به فعالیت کودکان نظم می‌دهد. از طرفی استراتژی کلی بازی با حرکات آن‌ها مشخص می‌شود. 

از آنجا که این نوع بازی‌ها معمولاً کمتر در پیش‌دبستانی‌ها انجام می‌شود، محققان تمرکز خود را در این مطالعات بر این گروه سنی گذاشتند. همه کودکان شرکت‌کننده در این مطالعه به‌طور متوسط دو بار در هفته، هربار به مدت ۲۰ دقیقه این بازی‌ها را تحت نظارت معلم، درمانگر یا والدین خود انجام دادند. زمانی که برای این تحقیق در نظر گرفته شد، یک ماه و نیم بود. 

کودکان در این مطالعه در دو گروه قرار گرفتند. به یک گروه بازی‌های رومیزی تعلق گرفت که اعداد را شامل می‌شد و گروه دیگر بازی‌های رومیزی را دریافت کردند که نیاز به مهارت‌های مربوط به اعداد نداشت. مهارت‌های ریاضی همه این کودکان قبل و بعد از جلسات بازی مورد ارزیابی قرار گرفت.

محققان عملکرد کودکان را براساس چهار معیار ارزیابی کردند. این معیارها شامل توانایی نام‌گذاری اعداد، درک مفاهیم کوچک‌تر و بزرگ‌تر (برای مثال «۹ بزرگ‌تر از ۳ است»)،‌ درک مفاهیم جمع و تفریق و علاقه به ریاضیات بود.  

در برخی مواقع لازم می‌شد که والدین نیز در جلسات آموزشی شرکت کنند تا مفاهیم را آن‌طور که در بازی‌ها استفاده می‌شد، فرا بگیرند.

نتایج این تحقیق نشان داد که پس از این بازی‌ها، مهارت‌های تجزیه‌وتحلیل ریاضی کودکان به‌طور قابل ملاحظه‌ای (۵۲ درصد) بهبود یافت.

در نزدیک به یک‌سوم موارد (۳۲ درصد)، کودکان پس از این بازی‌ها نتایج بهتری در توانایی‌های مربوط به ریاضی یا خواندن به‌دست آوردند. 

این نتایج نشان می‌دهد که بازی‌های رومیزی تأثیرات بالقوه‌ای بر مهارت‌های رشد دارند که شاید هنوز شناخته نشده است و این تأثیرات باید در سال‌های آینده بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند. با این مطالعات، ضرورت طراحی بازی‌های رومیزی برای اهداف آموزشی کاملاً حس می‌شود. 

آگهی
دکمه بازگشت به بالا