دانش و فناوری

کانترپوینت: پس از 27 ماه فروش گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی روند صعودی پیدا کرده است

بازار موبایل در چند سال گذشته چالش‌های متفاوتی را تجربه کرده و همین امر باعث شده بود تا فروش گوشی‌های هوشمند کاهش پیدا کند. بااین‌حال اکنون در گزارش جدیدی گفته شده که نشانه‌هایی از بهبود در بازار جهانی موبایل دیده می‌شود و روند منفی بازار پس از 27 ماه برطرف شده است.

در اواسط سال 2021 کاربران به دلیل همه‌گیری کرونا زمان زیادی را در خانه صرف می‌کردند و درآمد آن‌ها اغلب صرف ارتقای گوشی‌های هوشمند می‌شد. اما پس از آن بازار به‌سرعت با چندین مشکل مواجه شد: ابتدا کمبود جهانی قطعات، سپس کاهش عرضه محموله گوشی‌ها در پی وجودداشتن آن‌ها در فروشگاه‌ها و درنهایت تصمیم کاربران به نگهداری طولانی‌تر گوشی‌های قدیمی خود.

از زمان شروع این مشکلات 27 ماه می‌گذرد و کانترپوینت ریسرچ اکنون گزارش داده است که میزان فروش در بازار موبایل بار دیگر شاهد رشد سالانه بوده است و طبق گزارش آن، فروش ماه اکتبر بیشتر از ماه‌های قبل بوده است.

رشد جزئی بازار موبایل

هرچند بازار با افزایش متوسطی روبه‌رو بوده و میزان فروش آن در مقایسه با اکتبر سال گذشته فقط 5 درصد افزایش یافته است، اما همین میزان نیز نشانه‌ای قوی از بهبود است؛ بهبودی که توسط بازارهای نوظهور مانند خاورمیانه و آفریقا به‌دست آمده. چین و هند نیز دیگر بازارهایی هستند که شاهد رشد بوده‌اند.

در مورد چین، تحلیلگران کانترپوینت احیای مجدد هواوی در بازار داخلی را به‌عنوان یکی از دلایل این بهبود یاد کرده‌اند. در مورد هند نیز فروش تعطیلات دیوالی باعث افزایش فروش بوده است. در مقابل، بازارهای توسعه‌یافته در نقطه اشباع قرار دارند و بهبود فروش در این کشورها بسیار کندتر انجام شده است.

از دیگر نکات ذکر‌شده در این گزارش می‌توان به تأثیر عرضه سری آیفون 15 بر بازار اشاره کرد که باعث شد میزان فروش ماه اکتبر افزایش پیدا کند.

درنهایت، محققان کانترپوینت پیش‌بینی کرده‌اند که بازار در ادامه سه ماهه چهارم سال جاری به بهبود تدریجی خود ادامه خواهد داد و این روند تا سه ماهه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا