دانش و فناوری

تحقیق جدید: فلزات سنگین شکلات تلخ برای بزرگسالان نگران‌کننده نیست

برخلاف ادعاهای گذشته، نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که شکلات تلخ هیچ ریسک شدیدی که مرتبط با فلزات سنگین باشد برای بزرگسالان ندارد. در حقیقت، شکلات تلخ حاوی سطوح مفیدی از مواد معدنی ضروری است.

سال گذشته، گروهی از پژوهشگران اعلام کردند که یک-سوم محصولات مبتنی بر شکلات حاوی سطوح قابل‌توجهی از فلزات سنگین هستند؛ خصوصاً سرب و کادمیم. به‌علاوه، آن‌ها گفتند که سطح فلزات سنگین درون شکلات تلخ از شکلات شیری بیشتر است.

اما حالا طبق یافته‌های یک مطالعه جدید در ژورنال Food Research International، نیازی نیست که بزرگسالان نگران فلزهای سنگین درون شکلات باشند. پژوهشگران ۱۵۵ نمونه شکلات تلخ و شیری از برندهای جهانی مختلف (که در ایالات متحده آمریکا به‌فروش می‌رسند) جمع‌آوری و سطح فلزهای سنگین سمی (مانند سرب و کادمیم) و ضروری (مس، آهن و روی) را در آن‌ها بررسی کردند. آن‌ها سپس ریسک مصرف ۳۰ گرم شکلات در روز را محاسبه کردند.

نتایج نشان می‌دادند که فقط در یکی از برندهای بین‌المللی شکلات، سطح مجاز کادمیم در شکلات‌های بالای ۵۰ درصد (۸۰۰ میکروگرم کادمیم در هر کیلوگرم) رعایت نشده است. همچنین فقط چهار برند از شکلات‌ها سطح کادمیمی داشتند که می‌توانست برای کودکان با وزن کمتر از ۱۵ کیلوگرم (کودکان زیر ۳ سال) ریسک داشته باشد.

فقط در دو برند از این شکلات‌ها میزان سرب بالاتر از استاندارد کالیفرنیا بود. اما هیچکدام از آن‌ها ریسک شدیدی برای کودکان و بزرگسالان نداشتند.

پژوهشگران می‌گویند مصرف شکلات تلخ هیچ ریسک شدیدی برای بزرگسالان ندارد. گرچه در چهار برند ریسک اندکی برای کودکان مشاهده شد، اما معمولاً کودکان زیر ۳ سال ۳۰ گرم در روز شکلات تلخ نمی‌خورند. به بیان دیگر، مصرف شکلات تلخ و شیری (از لحاظ سطح فلزات سنگین) ایمن است.

تحقیق جدید: فلزات سنگین شکلات تلخ برای بزرگسالان نگران‌کننده نیست
شکلات تلخ حاوی مقادیر زیادی فلزات مفید است که مانع از جذب فلزات سنگین در روده‌ها می‌شوند.

فواید شکلات تلخ

یکی از تفاوت‌های این پژوهش با پژوهش قبلی این است که ریسک مصرف فلزات سمی را نیز محاسبه کرده است و فقط به سطح این فلزات اکتفا نکرده. پژوهشگران همچنین علاوه‌بر سرب و کادمیم، ۱۴ فلز دیگر را نیز بررسی کرده‌اند.

آن‌ها دریافتند که شکلات تلخ حاوی سطح بالایی از مواد مغذی مانند مس، آهن، منگنز، منیزیم و روی است. برخی از برندهای شکلات بررسی‌شده می‌توانستند بیش از ۵۰ درصد نیاز روزانه بدن بزرگسالان و کودکان این فلزات را تأمین کنند.

این فلزات نه‌تنها برای سلامتی ضروری هستند، بلکه می‌توانند مانع از جذب فلزات سمی در روده‌ها شوند؛ زیرا همه فلزها برای اشغال مکان‌هایی مشابه با هم رقابت می‌کنند.

بخش زیادی از سرب موجود در کاکائو از فرایندهای پس از کشت می‌آید، درحالی‌که کادمیم از خاک و از طریق گیاه وارد دانه‌های کاکائو می‌شود.

پژوهشگران همچنین منشأ جغرافیایی شکلات‌ها را نیز بررسی کردند و دریافتند که سطح سرب و کادمیم در شکلات‌های آمریکای جنوبی از شکلات‌های آسیا و غرب آفریقا بیشتر است. البته حتی مصرف ۳۰ گرم در روز از شکلات‌های جنوب آمریکا نیز ریسک بالایی ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا