دانش و فناوری

پژوهشی جدید: فیل‌ها یکدیگر را با اسم صدا می‌زنند

براساس یک پژوهش جدید، فیل‌ها برای همنوعان خود نام‌هایی ابداع می‌کنند و از آن برای صدا‌زدن یکدیگر بهره می‌برند. پیش‌ازاین محققان دریافته بودند که دلفین‌ها و طوطی‌ها با تقلید صدای همنوع خود یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند، اما فیل‌ها اولین حیوانات (غیرانسان) هستند که بدون تقلید صدا، از نام‌هایی خاص برای یکدیگر استفاده می‌کنند.

براساس گزارش گاردین و مقاله منتشرشده در نیچر، تیمی از محققان بین‌المللی از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای تجزیه‌وتحلیل آواهای ارتباطی گله‌های فیل آفریقایی در کنیا استفاده کردند.

محققان می‌گویند این پژوهش نه‌تنها نشان می‌دهد که فیل‌ها از صداهای خاصی برای همنوع خود استفاده می‌کنند، بلکه آواهایی را که برای خطاب قراردادن آن‌ها تولید می‌شود، تشخیص و به آن واکنش نشان می‌دهند، درحالی‌که اگر آواها خطاب به فیل دیگری باشد، آن را نادیده می‌گیرند.

فیل‌ها چگونه یکدیگر را صدا می‌زنند؟

پژوهشی جدید: فیل‌ها یکدیگر را با اسم صدا می‌زنند

متداول‌ترین نوع صدازدن فیل‌ها رامبل (Rumble) یا غرنبه است که سه زیر شاخه دارد. نوع اول آواهایی است که برای صدازدن فیل دیگری که دیده نمی‌شود به‌کار می‌رود. نوع دوم زمانی استفاده می‌شود که فیل مورد خطاب در فاصله‌ای نزدیک باشد. نوع سوم نیز برای مواقعی است که یک بزرگسال از فیل کم‌سنی مراقبت می‌کند.

محققان با استفاده از یک مدل یادگیری ماشینی به بررسی این سه نوع صدا پرداختند. آن‌ها 469 آوای مختلف ضبط‌شده توسط گله‌های مختلف بین سال‌های 1986 تا 2022 را تجزیه‌وتحلیل کردند. درواقع محققان به دنبال این بودند که اگر آوای خاصی برای نامیدن یک فیل به‌کار می‌رود، کدام آوا است و آیا فیل مخاطب متوجه آن می‌شود یا خیر.

فیل‌ها طیف وسیعی از صداها را تولید می‌کنند؛ از غرش‌های بلند تا صداهای بسیار آرام که توسط گوش انسان نیز قابل شنیدن نیستند. محققان با بررسی صداهای مختلف این فیل‌ها، توانستند آن قسمتی که مربوط به نام فیل‌ها باشد را استخراج کنند. هنگامی که آن‌ها آوای نام ضبط‌شده یک فیل را پخش کردند، آن فیل پاسخ مثبت و پرانرژی داد. اما اگر آن آوا مربوط به نامش نبود، واکنش خاصی نشان نمی‌داد.

البته همیشه فیل‌ها از نام‌ها برای صدازدن همدیگر استفاده نمی‌کنند. بیشتر این نام‌ها برای زمانی است که فاصله‌ دو فیل طولانی باشد. همچنین معمولآً فیل‌های بزرگسال بیشتر از جوان‌ترها از نام‌ها استفاده می‌کنند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا فیل‌ها این مهارت خاص را یاد بگیرند.

این پژوهش نشان می‌دهد که فیل‌ها و انسان‌ها تنها موجوداتی هستند که به‌جای تقلید صدای مخاطب (مانند دلفین‌ها و طوطی‌ها)، نام‌های جدیدی برای یکدیگر ابداع می‌کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا