دانش و فناوری

ادعای بزرگ یک استارتاپ: افزایش 100 برابری عملکرد پردازنده‌ها با معماری جدید

استارتاپ Flow Computing، مستقر در «هلسینکی»، پایتخت فنلاند، ادعا کرده به فناوری واحد پردازش موازی (PPU) ویژه‌ای دست‌یافته که می‌تواند عملکرد هر پردازنده را تا 100 برابر افزایش دهد.

پردازنده‌ها نسبت به زمانی که از لامپ خلأ و کارت پانچ در آن‌ها استفاده می‌شد، بهبود زیادی داشته‌اند. طبق گزارش تک‌کرانچ، یکی از محدودیت‌های اصلی CPUها استفاده از پردازنده‌های سریال به‌جای پردازنده‌های موازی است که با این وجود، در یک زمان فقط می‌توانند یک کار را انجام دهند. فناوری Flow Computing به حل این مشکل کمک خواهد کرد.

تغییرات بزرگ در انتظار پردازنده‌ها

ادعای بزرگ یک استارتاپ: افزایش 100 برابری عملکرد پردازنده‌ها با معماری جدید

«تیمو والتونن»، یکی از بنیان‌گذاران Flow، اشاره می‌کند که CPU ضعیف‌ترین حلقه در محاسبات محسوب می‌شود و این امر باید تغییر کند. او توضیح می‌دهد که Flow با فناوری خود احتمالاً قادر خواهد بود تا CPUها را از یک خیابان یک‌طرفه به یک بزرگراه چندبانده تبدیل کند.

آن‌ها از یک معماری انقلابی با نام PPU (واحد پردازش موازی) استفاده کرده‌اند که طبق توضیحات موجود در وب‌سایت استارتاپ، «کاملاً با هر برنامه نرم‌افزاری موجود برای معماری CPU به‌صورت پس‌سازگاری (Backward Compatibility) سازگار است.» همچنین در این توضیحات گفته شده:

«عملکرد موازی موجود در تمام نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی موجود نیز می‌تواند با کامپایل‌ مجدد برای PPU و بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییر نرم‌افزاری، تا حد زیادی بهبود پیدا کند.»

آن‌ها هم‌اکنون مجوزهای لازم برای استفاده از فناوری خود در پردازنده‌های موبایل، رایانه و ابررایانه را دریافت کرده‌اند. همچنین طبق تصویر بالا از بیانیه مطبوعاتی استارتاپ، PPUهای این شرکت، براساس دستگاهی که قرار است در آن استفاده شود، با بین 4 تا 256 هسته پیکربندی شده‌اند.

والتونن می‌گوید:

«به‌منظور پاسخگویی به تقاضای روزافزون موجود برای عملکرد محاسباتی بیشتر که تا حد زیادی توسط نیاز به هوش مصنوعی و همچنین محاسبات ابری هدایت می‌شود، ظهور دوره جدیدی از عملکرد CPU بسیار ضروری است.»

او در ادامه می‌گوید که Flow قصد دارد انقلاب SuperCPU را با معماری جدید PPU خود رهبری کند و عملکرد هر پردازنده را بدون توجه به معماری آن و با وجود پس‌سازگاری نرم‌فزاری کامل، تا 100 برابر افزایش دهد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا