دانش و فناوری

تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان رکورد زد

باد و آب به جای زغال‌سنگ و اتم: سهم برق سبز در آلمان در سه ماهه اول سال جاری (۲۰۲۴) به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید. طبق اعلام اداره آمار فدرال آلمان، ۵۸.۴درصد از ۱۲۱.۵میلیارد کیلووات ساعت برق تولیدشده در این کشور از منابع تجدیدپذیر تامین شده است.

به گفته اداره آمار فدرال: «این بالاترین سهم برق از انرژی‌های تجدیدپذیر برای سه ماهه اول از زمان شروع بررسی در سال ۲۰۱۸ بوده است.» با این حال، این رقم در مورد زمان قبل از آن نیز صدق می‌کند. اداره آمار می‌گوید: «این یک شاخص رکورد است.»

نیروی باد، مهم‌ترین منبع انرژی
نیروی بادی با افزایش ۵میلیارد کیلووات ساعت (+۱۲درصد) بیشترین افزایش مطلق در تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را به ثبت رساند. در ابتدای سال ۳۸.۵درصد از کل برق تولیدی داخلی از انرژی باد تامین شده است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ نیز انرژی باد مهم‌ترین منبع تأمین انرژی بود.

دومین افزایش مطلق بزرگ ۱.۴میلیارد کیلووات ساعت در تولید برق از فتوولتائیک (+۲۱درصد) بود. در مجموع، سهم تولید برق از فتوولتائیک ۶.۶درصد از کل تولید برق بوده است.

کاهش شدید تولید برق مبتنی بر زغال‌سنگ
کاهش شدید تولید برق از منابع انرژی متعارف را می‌توان در وهله نخست به کاهش قابل توجه تولید برق از محل زغال‌سنگ نسبت داد. مصرف برق از زغال سنگ ۱۱میلیارد کیلووات ساعت یا ۲۸.۲درصد کاهش یافت. به گفته کارشناسان، زغال‌سنگ با سهم ۲۳درصدی از کل تولید برق، همچنان دومین منبع انرژی مهم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بوده است.

از آنجایی که سه نیروگاه هسته‌ای در ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ تعطیل شدند، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ دیگر هیچ گونه تغذیه برقی از انرژی هسته‌ای تولید داخل وجود نداشت. علاوه بر این، تغذیه برق از گاز طبیعی با ۱.۹درصد کاهش به ۱۹.۲میلیارد کیلووات ساعت رسید. این برابر با ۱۵.۸درصد از کل برق ورودی بوده است.

منبع ایتنا
آگهی
دکمه بازگشت به بالا