دانش و فناوری

هفت میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به موضوع تردد خودروهای فرسوده در کشور پرداخته است. به گفته این خبرگزاری و به نقل از سازمان محیط زیست، هفت میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند. این آمار را «داریوش گل‌علی‌زاده»، معاون سازمان محیط زیست، به خبرگزاری ایرنا اعلام کرد.

به گفته معاون سازمان محیط زیست، بخش قابل‌توجهی از آلاینده‌های هوای کشور مربوط به خودروها است. بخشی از خودروهای تولیدی کشور باید براساس گواهی اسقاط تولید شود و خودروسازان مکلف به اجرای این قانون هستند. بااین‌حال چنین موضوعی در تمامی سال‌ها به‌صورت یکسان و منظم اجرا نمی‌شود. نتیجه اجرای نامنظم این قانون، افزایش تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور است.

مراکز اسقاط خودرو طی چندسال اخیر از میزان وابستگی خود به منابع دولتی کاسته‌اند. بنابراین مشارکت بخش خصوصی می‌تواند در سرعت‌بخشی به اسقاط خودروهای فرسوده موثر باشد. به گفته داریوش گل‌علی‌زاده، موضوع تسهیلات برای نوسازی وسایل نقلیه ازجمله موضوعات مورد پیگیری سازمان محیط زیست بود. اکنون میزان تسهیلات نوسازی خودروهای فرسوده در وضعیت حداقلی قرار دارد. عدم توجه به طرح نوسازی خودروهای فرسوده و کاهش بودجه این طرح، تأثیر مستقیم بر آلودگی هوا گذاشته است.

جزئیات بیشتر از آمار خودرو فرسوده در کشور

به گفته معاون سازمان محیط زیست، 80 درصد از خودروهای حاضر در سیستم حمل‌ونقل عمومی فرسوده هستند. همچنین 60 درصد از اتوبوس‌های درون‌شهری فرسوده شده‌اند. 10 درصد از اتوبوس‌ها و ون‌های بین‌شهری نیز فرسوده محسوب می‌شوند. درحال‌حاضر 26 شهر و هفت کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند.

هفت میلیون خودرو فرسوده در کشور تردد می‌کنند

سن فرسودگی خودروهای شخصی تا پیش از سال گذشته،‌ 15 سال بود. بااین‌حال دولت در مصوبه جدید خود پیرامون نوسازی خودروهای فرسوده، این محدوده زمانی را به 20 سال افزایش داد. بنابراین هم‌اکنون خودروهای تولیدی سال 83 و پیش از آن فرسوده محسوب می‌شوند. البته به‌دلیل کیفیت نامناسب قطعات یدکی و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو، حتی بسیاری از خودروها با سن کمتر از 10 سال نیز در عمل فرسوده و آلاینده محسوب می‌شوند.

سن فرسودگی برای خودروهای سواری شخصی، ۲۰ سال و برای خودروهای تاکسی و اتوبوس، ۱۰ سال است. در برخی موارد خاص، مانند نقص فنی غیرقابل تعمیر یا تصادف شدید، خودرو می‌تواند قبل از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا