دانش و فناوری

شرکت‌های ارز دیجیتال جهانی برای پناهندگی – و فرصت به هنگ کنگ روی می‌آورند

با تنظیم کننده های ایالات متحده استارت‌آپ‌ها و بنیان‌گذاران در این فضا، همچنان به بررسی دقیق‌تر ارزهای دیجیتال، به دنبال یافتن آب‌وهوای دوستانه‌تر برای حمایت از رشد خود هستند.

یکی از این مقاصد، هنگ کنگ است که به دنبال بازگرداندن وضعیت خود به عنوان یک مرکز مالی، بر روی قوانین ارزهای رمزنگاری مطلوب بانکی برای جذب تعداد زیادی از کارآفرینان، فن‌آوران و سرمایه‌گذاران است. تا اینجای کار، به نظر می رسد استراتژی آن کارساز بوده است.

در اواسط آوریل، جشنواره سالانه وب 3 هنگ کنگ بیش از 50000 شرکت کننده را به خود جلب کرد. تعداد شرکت‌کنندگان غیرچینی به‌طور قابل‌توجهی در مقایسه با سال گذشته بیشتر بود، زمانی که این رویداد شبیه تجمع پناهندگان رمزارز بود که از سیاست محدودکننده چین فرار می‌کردند. در نسخه امسال، مقامات دگمه‌بندی شده شهر با دقت به بنیان‌گذارانی که لباس‌های ژولیده در حال مبارزه با جت‌لگ بودند گوش دادند. در حالی که او شخصاً به این رویداد نرسید، کتی وود، موسس میلیاردر Ark Invest، از طریق ویدئو سخنرانی کرد. و ویتالیک بوترین، بنیانگذار عشایری اتریوم، در آخرین لحظه ظاهر شد.

این حس دژاوو را برانگیخت: در دوران ابتدایی این صنعت، هنگ کنگ مرکز اصلی شرکت‌های رمزنگاری بود که توسط کارآفرینان خارجی، از جمله FTX، Crypto.com و BitMex اداره می‌شدند. مانند سایر حوزه‌های قضایی در سراسر جهان، این شهر فعالیت‌های ارزهای دیجیتال را برای حفظ منافع سرمایه‌گذاران محدود کرد زیرا نوسانات بازار از کنترل خارج شد.

هیجان در اطراف صحنه وب 3 هنگ کنگ دوباره در ژوئن گذشته شروع شد، زمانی که دولت تجارت ارزهای دیجیتال را برای سرمایه گذاران خرد قانونی کرد. از آن زمان، شهر مجموعه‌ای از اقدامات را برای تنظیم فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها، از جمله یک سندباکس برای صدور استیبل کوین و همچنین یک رژیم مجوز برای اپراتورهای مبادلات ارزی، اجرا کرده است. به دنبال ایالات متحده، هنگ کنگ اخیراً مجموعه ای از صندوق های قابل معامله در مبادلات ارزهای دیجیتال را فهرست کرد.

این اقدامات در تضاد کامل با موضع سخت دولت ایالات متحده در برابر کسب و کارهای ارز دیجیتال است. شرکت کنندگان در جشنواره وب 3 که از ایالات متحده، اروپا، خاورمیانه، هند و سایر مناطق وارد این جشنواره شده بودند، خوش بینی خود را نسبت به حرکت در هنگ کنگ ابراز کردند. برای مثال FDUSD First Digital که تحت قوانین دارایی دیجیتال هنگ کنگ و با حمایت اسناد خزانه داری ایالات متحده صادر می شود، به سرعت به چهارمین استیبل کوین بزرگ جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

در عین حال، مردم به محدودیت‌های هنگ‌کنگ به‌عنوان یک مرکز ارزهای دیجیتال متمایل هستند. اولاً، این یک بازار نسبتاً کوچک با هفت میلیون نفر است، و بازار عظیم سرزمین اصلی چین حداقل فعلاً ممنوع است. علاوه بر این، قوانین حفاظت از سرمایه‌گذاران را در اولویت قرار می‌دهند، که می‌تواند منجر به هزینه‌های انطباق بالاتر شود و کسانی را که طرفدار یک محیط آزادتر هستند، بازدارد.

با این حال، هنگ کنگ در کنار کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ژاپن و سنگاپور یکی از معدود حوزه های قضایی است که تعهد آشکاری به ارزهای دیجیتال نشان داده اند. همانطور که جک جیا، رئیس بخش رمزنگاری در شرکت پرداخت جهانی Unlimit، خاطرنشان کرد: “این واقعیت که هنگ کنگ به طور کلی قوانین رمزنگاری را ارائه می کند، فقط از نقطه نظر شهرت و اپتیک، همه را جذب خواهد کرد.”

مسئولانی که فکر باز دارند

هنگ کنگ در واقع ملایم ترین مقررات ارزهای دیجیتال را ندارد. در واقع، بررسی دقیق آن بر اپراتورهای صرافی باعث شده است که پوستر کریپتو، HashKey، به دنبال مجوز در برمودا باشد. بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان، یعنی بایننس، کوین‌بیس و کراکن، به‌طور آشکاری در فهرست ۲۲ متقاضی مجوز تبادل دارایی‌های مجازی شهر وجود ندارند.

همانطور که مشخص است، بزرگترین جذابیت هنگ کنگ تلاش آن برای ارائه وضوح نظارتی برای فعالیت های رمزنگاری است.

SEC بدنام است. جیا با تشریح نگرش کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در تنظیم مقررات، گفت: “همه چیز یک امنیت است، اما ما به طور واضح به شما نمی گوییم که برای چه مجوزی باید درخواست دهید، و سپس ممکن است به هر حال درخواست شما را رد کنیم.” شرکت های رمزنگاری هیچ فرآیند SEC مشخصی وجود ندارد. اما تنظیم کننده های هنگ کنگ فرآیندی را برای شنیدن نظرات شما در نظر گرفته اند.

در واقع، چندین مدیر کریپتو به TechCrunch گفتند که جلساتی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت هنگ کنگ برگزار کرده اند. به گفته یکی از بنیانگذاران این شرکت، Chainlink مستقر در سانفرانسیسکو در حال کار برای تغذیه داده های دنیای واقعی به قراردادهای هوشمند، که خطوط کدی هستند که قوانین از پیش تعریف شده را اجرا می کنند، در حال مذاکره برای ارائه فناوری خود به زیرساخت های مالی عمده در هنگ کنگ است. سرگئی نظروف.

«مردم به طور کامل متوجه نیستند که بازارهای سرمایه و ارزهای دیجیتال بسیار سازگار هستند. نظروف که از جوزف چان، معاون وزیر خزانه داری هنگ کنگ دعوت کرده بود تا در هنگ کنگ آمدم، این سازگاری در اینجا تسریع شود، زیرا دولت و تنظیم کننده ها نسبت به این سازگاری بازتر هستند. یک گفتگوی کنار آتش با او در SmartCon، کنفرانس سالانه Chainlink، سال گذشته در بارسلون.

به گفته نظروف، امسال Chainlink به دعوت دولت محلی SmartCon را به هنگ کنگ می برد و هنگ کنگ را به اولین شهر آسیایی تبدیل می کند که میزبان کنفرانس است.

رگولاتور هنگ کنگ مقرراتی را در مورد استیبل کوین ها و مقرراتی در مورد استیبل کوین ها ارائه می کند [digital] دارایی های. این بدان معناست که هنگ کنگ می تواند مکانی باشد که دارایی ها و پرداخت ها می توانند به طور قابل اعتماد در یک سیستم به روشی تنظیم شده عمل کنند. این مهم است، زیرا اگر همه چیز تنظیم نشود، تمام صدها یا صدها تریلیون دلار و بانک ها مهاجرت نخواهند کرد.

استیو یون، رئیس بنیاد TON مستقر در دبی، شریک رسمی بلاک چین تلگرام، این احساس را به اشتراک گذاشت و گفت که هنگ کنگ ممکن است بزرگترین مزیت رقابتی را نسبت به دیگر مراکز ارز دیجیتال مشتاق داشته باشد، زیرا این شهر «در تلاش برای ارائه یک چارچوب بسیار جامع است. برای ایجاد احساس راحتی بیشتر در سازندگان و کارآفرینان و جذب استعدادها.»

مقررات مالی هنگ کنگ پیچیده است، اما چارلز دی هاوسی، مدیر عامل بنیاد DYdX مستقر در سوییس، با آنها غریبه نیست، زیرا قبلاً ریاست فین تک را برای InvestHK، بخش سرمایه گذاری مستقیم خارجی دولت هنگ کنگ، بر عهده داشته است.

d'Haussy به یاد می آورد: «دولت هنگ کنگ در روزهای اولیه برای ارزهای دیجیتال بسیار باز بود. سپس دوره ای از خصومت فرا رسید، زیرا تنظیم کننده ها سعی کردند با کلاهبرداری های گسترده ارزهای دیجیتال مبارزه کنند. اما «حدود یک سال پیش یا بیشتر، فکر می‌کنم آن‌ها فهمیدند که بازار جدیدی در آنجا وجود دارد و باید مقرراتی وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که این فرصت از دست نمی‌رود.»

“آن زمانی بود که HKMA را دیدید [Hong Kong Monetary Authority] انجام هر چه بیشتر CBDCها [central bank digital currencies]و SFC هنگ کنگ [Securities and Futures Commission] d'Haussy افزود.

دسترسی به چین

زمانی که هنگ کنگ سال گذشته به روی ارزهای رمزنگاری شده باز شد، گمانه زنی ها مبنی بر اینکه سرزمین اصلی چین نیز ممکن است از آن پیروی کند، شایع بود. این امید دور باقی می ماند زیرا چین همچنان مردم خود را از تجارت کریپتو منع می کند. با این وجود، شرکت ها اکنون پتانسیل هنگ کنگ را به عنوان دروازه ای به سوی منبع ارزشمند دیگری از همسایه خود می شناسند.

در حالی که هنگ کنگ مغناطیسی برای استعدادهای مالی است، همسایه آن در جنوب، شنژن، خانه برخی از بزرگترین شرکت های فناوری جهان مانند Huawei، DJI و Tencent است. جای تعجب نیست که شرکت های رمزنگاری از ترکیب مقررات دوستانه هنگ کنگ و نزدیکی آن به منابع توسعه دهندگان در شنژن و سایر شهرهای چین سرمایه گذاری می کنند.

یکی از بازیکنانی که از موقعیت جغرافیایی هنگ کنگ استفاده می کند، بنیاد TON است. به عنوان بخشی از تلاش خود برای تبدیل شدن به یک برنامه فوق العاده، تلگرام با TON همکاری می کند، که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های لایت مبتنی بر بلاک چین را بسازند که روی پیام رسان اجرا می شوند. در طول هفته وب 3، بنیاد به امید جذب توسعه دهندگان چینی، به ویژه کسانی که با امپراتوری برنامه های کوچک WeChat آشنا هستند، یک بوت کمپی در هنگ کنگ برگزار کرد.

یون گفت: «اکنون ما در حال دسترسی به مناطقی هستیم که تعداد زیادی توسعه‌دهنده و کارآفرین دارند، به‌ویژه آن‌هایی که با استفاده از برخی از برنامه‌های کوچک از طریق یک برنامه فوق‌العاده بزرگ شده‌اند، و کسانی که در رشد چنین اکوسیستمی مشارکت داشته‌اند.» .

به عنوان مثال، Aptos با پشتیبانی A16z، میزبان یک هکاتون سه روزه در شنژن در ماه فوریه بود که صدها متقاضی را به خود جذب کرد. Aptos که توسط تیمی اداره می‌شود که قبلاً روی بلاک چین Diem متا کار می‌کرده است، همچنین با بازوی محاسبات ابری علی‌بابا برای جذب توسعه‌دهندگان چینی همکاری کرده است.

برخی از بنیانگذاران خارجی با حضور فیزیکی در شهر قدمی فراتر گذاشته اند. ZkMe که توسط یک کارآفرین آلمانی برای فعال کردن تأیید اعتبار خصوصی تأسیس شد، تصمیم گرفت دفتر مرکزی خود را در هنگ کنگ قرار دهد.

الکس شیر، موسس و مدیرعامل zkMe، با اشاره به ابتکاری که هدف آن است، گفت: «ما به اینجا آمدیم تا یک تجارت پایدار بسازیم و از تخصص فناوری در اینجا استفاده کنیم، و بدیهی است که همکاری با منطقه خلیج بزرگ نیز واقعاً سودمند است. ادغام هنگ کنگ با 9 شهر مجاور چین از طریق سیاست هایی مانند مزایای مالیاتی برای شرکت های هنگ کنگ برای تاسیس در شنژن. از تیم 16 عضوی zkMe، 14 نفر خارج از دفتر آن در شنژن هستند.

برخی از بنیانگذاران نسبت به اینکه هنگ کنگ مسیر را برای پذیرش ارزهای دیجیتال در آینده برای چین هموار کند، خوشبین تر هستند. انوراگ آرجون، بنیانگذار Avail مستقر در دبی، یک شرکت بلاک چین مدولار، معتقد است دولت هایی که مزایای کامل فناوری های کریپتو را می بینند، در نهایت موقعیت سازگارتری را اتخاذ خواهند کرد.

“[The crypto industry has] در چند سال گذشته فناوری بسیار پیشرفته ای ایجاد کرده است. برخی از نمونه‌ها چیزهایی مانند فناوری اثبات دانش صفر هستند.» او گفت که فناوری زیربنایی پشت ارزهای دیجیتال نه برای حمایت از NFTهای تقلبی یا معاملات سوداگرانه، بلکه برای تقویت فناوری پایه صنعت توسعه یافته است.

آرجون گفت: با توجه به ماهیت استراتژیک هنگ کنگ، ما احساس می کنیم که این مکان مهمی است – دروازه ای به چین در آینده. اگر چین در آینده باز شود – و زمانی که با مقامات دولتی بیشتری صحبت کنیم و از فناوری نه تنها برای عناصر ارزی آن دفاع کنیم – آنچه در هنگ کنگ انجام می دهیم درس مفیدی برای گسترش به چین خواهد بود. ”

منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا