دانش و فناوری

رئیس پارک فناوری پردیس: می‌توانیم نمایشگاه‌های داخلی در سطح جهانی داشته باشیم

رئیس پارک فناوری پردیس اعلام کرد که در اینوتکس سال گذشته حدود ۲۷۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اینوتکس انجام شده و و ۸۳ تفاهم‌نامه نیز در اینوتکس سال گذشته امضا شده است. او تأکید کرد آن‌ها قصد دارند تا این رقم را در اینوتکس سال آینده بیشتر کنند. او همچنین باور دارد که ایران با حجم بزرگی که از بازیگران و شرکت‌های نوآورانه دارد نیازی به برپایی مراسم‌های بین‌المللی ندارد و ‌می‌تواند با نمایشگاه‌های بومی خود، میزبان شرکت‌های خارجی باشد. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که اینوتکس سال گذشته میزبان چند شرکت از تنها سه کشور خارجی بود هرچند اعلام شده که در رویداد امسال قرار است نمایشگاهی با نام اکوتکس در کنار اینوتکس برگزار شود که میزبان کشورهای عضو اکو خواهد بود.

صبح امروز نشست خبری اینوتکس ۲۰۲۴ با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در رویداد ۲۰۲۴ بخشی به نام ریورس پیچ اضافه شده که تعامل دانشگاه با این رویداد را بیش از پیش می‌کند. در ریورس پیچ قرار است سخنرانی‌های پژوهشی پیرامون موضوعات اقتصادی و فناورانه از سوی دانشگاهیان اجرا شود. همچنین تمرکز اینوتکس امسال اقتصاد حوزه نوآوری است و از شرکت‌هایی که با ایده‌های نوآور در اقتصاد کشور اثرگذار باشند دعوت به حضور آمده است.

تمرکز اینوتکس سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های کوچک است

«مهدی صفاری‌نیا» رئیس پارک فناوری پردیس رویکرد اینوتکس را سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای کوچک عنوان کرد و گفت: «تاکنون سرمایه‌گذاری بر حوزه استارتاپ‌‌ها بوده و به‌دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگی که رشد کردند و شکل گرفتند نبودیم. این را هم نباید فراموش کنیم که تمام سرمایه‌گذاری‌های اکوسیستم تنها در اینوتکس اتفاق نمی‌افتد ولی مهم این است که چه مقدار از این حجم سرمایه‌گذاری در شرکت‌‌های نوپا، بر اساس اهداف ما رخ می‌دهد. همکاری‌های که در حوزه اقتصادی در اینوتکس نیز شکل گرفته عمدتا در حوزه فناورانه و فن‌بازار محقق شده که گزارش‌های این نشست‌ها نیز به‌زودی ارائه می‌شود. همچنین باید گفت موضوع سرمایه‌گذاری در بخش صنایع بزرگ نیز اعداد کاملا متفاوتی را نشان می‌دهند.»

او با ذکر این نکته که ایران حتی یک یونیکورن هم ندارد تأکید کرد اما به واقع ظرفیت‌های داشتن یونیکورن در کشور موجود است. این موضوعی است که پیش‌تر کارشناسان نیز در گفتگو با دیجیاتو به آن تأکید داشتند.

او باور دارد اینوتکس می‌تواند نقش مشوق به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری را داشته باشد: «ما نیازمند تشویق به سرمایه‌گذاری در حوزه نوآوری هستیم و اینوتکس با توجه به این هدف، همواره در راستا این تشویق و رونق سرمایه‌گذاری با وجود چالش‌ها و موانع موجود فعالیت می‌کند تا مجموعه‌های فعال در این حوزه افزایش یابد.»

مهدی صفاری نیا در پاسخ به دیجیاتو در مورد مشکلات ناشی از اینکه ایران نمی‌تواند میزبان رویدادهای جهانی باشد و باید به رویدادهای داخلی بسنده کرد، گفت: «باید ببینیم کشورهایی مثل قطر و دوبی که این رویدادها را برگزار می‌کنند آیا دارای مجموعه‌های فناوری زیادی هستند و فراوانی مجموعه‌های فناورانه در آن‌ها چقدر است. در کشور ما سه دسته شرکت دانش‌بنیان، فناور و خلاق وجود دارد و ظرفیت‌های موجود در این طیف بسیار زیاد است. ما می٬توانیم نمایشگاه خود را با دستاورهای خودمان داشته باشیم و آن را در سطح جهانی رونمایی کنیم و از این رو بستر برای این برگزاری رویدادهای بین‌المللی در همین‌جا فراهم کنیم.»

او با تاکید بر ظرفیت‌های بزرگ موجود ادامه داد: «ما با همین رویکرد بومی امروزی خودمان علاقه‌مند هستیم شرکت‌های بزرگ نوآور و فناور جهان در این نمایشگاه شرکت کنند.»

به گفته «سجاد عباسی»، دبیر رویداد اینوتکس، این رویداد در سال گذشته میزبان ۲۵ مجموعه و شرکت فناورانه غیرایرانی و بین‌المللی از کشورهای روسیه، پاکستان و ترکیه بوده و امسال قرار است که کشورهای جهانی بیشتری در آن حضور داشته باشند.

عباسی باور دارد تعامل‌های مالی در عرصه بین‌المللی نیز متفاوت است و پیچیدگی‌های خودش را دارد: «تعاملات مالی در عرصه بین‌المللی نیز متفاوت است و پیچیدگی‌های خودش را دارد و آمار و اعدادی که به صورت مستقیم در گزارش‌های مربوطه عنوان می‌شود نیز متفاوت است. شرکت‌ها متوجه این موضوع هستند که در راستای تفاهم‌های شکل گرفته باید تولید فراسرزمینی داشته باشند . همچنین بسیاری از این شرکت‌های تولیدات خود را در کشور مورد نظر انجام داده و صادرات آن‌ها از همان‌جا رقم می‌خورد.»

اکوتکس در کنار اینوتکس

به گفته عباسی در سال گذشته ۴۰ سفیر و دیپلمات از ۲۱ کشور به اینتوکس آمده و به بازدید پرداختند: «به نظر من این آمار در حوزه بین‌الملل و رویدادهایی که در منطقه برگزار می‌شوند فاصله معناداری دارد که ناشی از شرایط بین‌المللی است که در ایران وجود دارد و ما و بازیگران این حوزه با آن مواجه هستیم.»

او خبر از برگزاری نمایشگاه اکوتکس در کنار نمایشگاه اینوتکس داد که قرار است کشورهای عضو اکو در آن حضور داشته باشند: «برای سال آینده نیز ما طرحی به دیبرخانه‌های کشورهای عضو ECO ارائه کردیم و در تقویم این دیبرخانه‌ها قرار گرفت تا نمایشگاهی با عنوان اکوتکس در کنار نمایشگاه اینتوکس برگزار شود تا به حضور شرکت‌های نوآور و فناور فعال در حوزه بین‌الملل و ده کشوری که عضور ECO هستند، منجر شود و شاهد مشارکت بیش‌تر بین٬المللی در اینوتکس سیزدهم باشیم.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا