دانش و فناوری

مدیاتک ظاهراً برای لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، تراشه مبتنی بر Arm می‌سازد

رویترز طبق گفته‌های سه فرد آشنا به موضوع، اعلام کرده که مدیاتک درحال توسعه یک تراشه کامپیوتری مبتنی بر معماری Arm است که سیستم عامل ویندوز مایکروسافت را اجرا خواهند کرد.

مایکروسافت ماه گذشته از نسل جدید لپ‌تاپ‌هایی رونمایی کرد که دارای تراشه‌های طراحی‌شده توسط فناوری Arm Holdings هستند و انرژی موردنیاز برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. رویترز در گزارش خود می‌گوید که تراشه مدیاتک با توجه به این موضوع درحال توسعه است.

ظاهراً مایکروسافت با توسعه این برنامه قصد دارد اپل را هدف قرار دهد که تقریباً از چهار سال پیش، در رایانه‌های مک از تراشه‌های مبتنی بر Arm خود استفاده می‌کند. تصمیم مایکروسافت برای بهینه‌سازی ویندوز با تراشه‌های Arm همچنین می‌تواند سلطه اینتل در بازار رایانه‌های شخصی را به‌خطر بیندازد.

زمان حدودی عرضه تراشه مدیاتک برای لپ‌تاپ‌های مایکروسافت

مدیاتک ظاهراً برای لپ‌تاپ‌های هوش مصنوعی مایکروسافت، تراشه مبتنی بر Arm می‌سازد

دو منبع رویترز اعلام کرده‌ا‌ند که تراشه مدیاتک قرار است اواخر سال آینده و پس از پایان قرارداد انحصاری کوالکام با مایکروسافت برای تامین تراشه‌های لپ‌تاپ‌های این شرکت عرضه شود. این تراشه براساس طرح‌های آماده Arm ساخته خواهد شد و این امر می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سرعت توسعه را افزایش دهد، زیرا با وجود استفاده از طرح‌های آماده، کار کمتری در زمینه طراحی وجود خواهد داشت.

البته هنوز مشخص نیست که آیا مایکروسافت تراشه مدیاتک را برای کامپیوترهای کوپایلوت پلاس با سخت‌افزار هوش مصنوعی داخلی استفاده خواهد کرد یا خیر.

سال گذشته میلادی در گزارشی اعلام شد که مایکر‌وسافت و کوالکام یک قرارداد انحصاری برای توسعه تراشه‌های سازگار با دستگاه‌های ویندوزی مبتنی بر Arm تا سال 2024 تنظیم کردند. از آنجایی که این قرارداد درحال انقضا است، دیگر طراحان در تلاش هستند تا با ساخت تراشه‌هایی بخش رایانه‌های ویندوزی مبتنی بر Arm مایکروسافت را در دست بگیرند. برای چندین دهه، رایانه‌های ویندوز از معماری تراشه‌های ساخته‌شده توسط AMD و اینتل بهره می‌بردند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا