دانش و فناوری

تحلیلگران بازار: مایکروسافت برنده اصلی هرج‌و‌مرج اخیر OpenAI بوده است

«دن ایوز»، تحلیلگر Wedbush، می‌گوید مایکروسافت برنده واقعی آشفتگی اخیر OpenAI بوده است. در جریان اتفاقات اخیر OpenAI، «ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، روز دوشنبه اعلام کرد که «سم آلتمن» را به‌عنوان رئیس تیم تحقیقات هوش مصنوعی به استخدام شرکت خود درآورده است و همین امر باعث شد تا سهام سازنده ویندوز به بالاترین حد خود برسد. درنهایت آلتمن دوباره مدیرعامل OpenAI شد و تحلیلگر Wedbush می‌گوید که نادلا در این زمینه مانند یک «استاد شطرنج» رفتار کرده است.

در یک بازه‌ زمانی چهار روزه عجیب، آلتمن روز جمعه توسط هیئت‌مدیره OpenAI اخراج شد، روز دوشنبه توسط مایکروسافت استخدام شد و سپس روز سه‌شنبه به استارتاپ سازنده ChatGPT بازگشت. ایوز در این رابطه با اشاره به اینکه هیئت‌مدیره OpenAI در جریان این اتفاقات مانند «بچه‌های کوچک» رفتار کرده‌ است، به CNBC می‌گوید:

«فرزند طلایی، آلتمن، درنهایت تحت کنترل مایکروسافت است. روش مدیریت آن‌ها [مایکروسافت] یک حرکت به‌یادماندنی از نادلا بود. در این روش ابتدا کوچک‌ترها را مجبور می‌کنید تا روی میز بچه‌ها مشغول بازی باشند و سپس استاد شطرنج وارد شد.»

او در ادامه می‌گوید:

«این یک ⁩رقابت تسلیحاتی است و درحال‌حاضر مایکروسافت به‌دلیل نحوه بازی نادلا در ردموند درحال جشن گرفتن است.»

قیمت سهام مایکروسافت روز دوشنبه پس از اعلام پیوستن آلتمن به مایکروسافت، به بالاترین حد خود رسید و علیرغم تغییرات بعدی OpenAI، همچنان روند صعودی دارد. سهام غول ردموندی اکنون نسبت به سال گذشته بیش از 52 درصد افزایش یافته که بااین‌وجود، ارزش بازار مایکروسافت بیش از 2.8 تریلیون دلار اعلام شده است.

هرچند ایوز در صحبت‌های خود مایکروسافت را برنده اصلی هرج‌و‌مرج OpenAI معرفی کرده است، اما نظرات مخالفی نیز از سوی فعالان صنعت فناوری وجود دارد. «متیو پرینس»، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Cloudflare، اخیراً گفته است که نادلا با تقویت رابطه خود با آلتمن، شرکتش را در معرض خطرات بیشتری قرار داده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا