دانش و فناوری

مایکروسافت یک هوش مصنوعی جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ساخته است

مایکروسافت از سال گذشته، برای مشتریان شخصی، تجاری و آموزشی خود، سرویس‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کند و حالا اعلام کرده که برای اولین‌بار، یک سرویس هوش مصنوعی جدید برای اهداف جاسوسی به دولت ایالات‌متحده ارائه کرده است.

بلومبرگ در گزارش خود می‌گوید که این سرویس هوش مصنوعی جدید، که درحال‌حاضر نامی ندارد، برای سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده مانند CIA ساخته شده است. کار این سرویس در واقع از هفته گذشته آغاز شده اما مایکروسافت اکنون آن را به‌طور رسمی معرفی کرده است.

«ویلیام چپل»، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت برای مأموریت‌های استراتژیک و فناوری می‌گوید:

«این اولین‌باری است که ما یک نسخه ایزوله [از هوش مصنوعی] – که به اینترنت متصل نیست – داشته‌ایم که در یک شبکه ویژه قرار دارد که فقط دولت ایالات‌متحده به آن دسترسی دارد.»

هوش مصنوعی جاسوسی مایکروسافت

مایکروسافت یک هوش مصنوعی جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ساخته است

چپل در ادامه توضیح می‌دهد که این سرویس هوش مصنوعی جدید مبتنی بر مدل زبانی بزرگ GPT-4 استارتاپ OpenAI است و می‌تواند داده‌ها را بخواند، اما نمی‌تواند از آن‌ها بیاموزد. علاوه‌براین، همانطور که گفتیم، این سرویس قابلیت اتصال به اینترنت ندارد و برای جلوگیری از افشای هرگونه اطلاعات طبقه‌بندی‌شده طراحی شده است.

درحالی که سرویس جدید هوش مصنوعی جاسوسی مایکروسافت درحال‌حاضر فعال است، گروه‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده هنوز باید آن را آزمایش و تأیید کنند. مشخص نیست که این سرویس چه زمانی آزمایش خواهد شد. همچنین درحال‌حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد هزینه‌ای که مایکروسافت قصد دارد از دولت برای این سرویس هوش مصنوعی جاسوسی بگیرد، وجود ندارد.

در ماه مارس، دفتر امنیت سایبری مجلس نمایندگان ایالات‌متحده استفاده از دستیار هوش مصنوعی Copilot مایکروسافت توسط کارکنان خود را ممنوع اعلام کرد. مجلس آمریکا گفته بود «به‌دلیل تهدید افشای داده‌های مجلس به سرویس‌های ابری تأییدنشده، خطری برای کاربران آن وجود دارد». مایکروسافت در نوامبر 2023 برنامه‌های خود برای راه‌اندازی نسخه‌ای از Copilot برای کارهای دولتی در تابستان 2024 را اعلام کرد. از آن زمان، این شرکت تنها گفته است که همچنان قصد دارد این سرویس Copilot مبتنی بر خدمات دولتی را در اواخر سال 2024 راه‌اندازی کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا