دانش و فناوری

همه ابزارهای علمی فضاپیمای وویجر 1 دوباره در دسترس قرار گرفتند

فضاپیمای وویجر 1 به‌عنوان دورترین وسیله ساخت بشر از زمین، چند ماه پیش دچار مشکلاتی شده بود که می‌توانست آینده فعالیت‌های این فضاپیما را به‌خطر بیندازد. اما ناسا موفق به رفع ایرادات سیستم‌های آن شد و حالا اعلام کرده است که هر چهار ابزار علمی Voyager 1 دوباره درحال اطلاعات به زمین است.

وویجر 1 در نوامبر 2023 با مشکلاتی روبه‌رو شد که باعث می‌شد سیگنال‌های عجیب و غیرقابل‌فهمی به زمین ارسال شود. با توجه به سن 46 ساله این فضاپیما دور از انتظار نبود که به پایان کار آن نزدیک شده باشیم و فاصله 24 میلیارد کیلومتری با زمین نیز کار تعمیر آن را دشوار کرده بود. اما اکنون ناسا می‌گوید هر چهار ابزار علمی وویجر 1 دوباره درحال ارسال اطلاعات به زمین است تا یافته‌های خود را درباره امواج پلاسما، میدان‌های مغناطیسی و ذرات وابسته به فضا به‌دست ما برساند.

فضاپیمای وویجر 1 دوباره به‌طور کامل فعال شد

همه ابزارهای علمی فضاپیمای وویجر 1 دوباره در دسترس قرار گرفتند

زمانی که کارشناسان ناسا مشکل وویجر 1 را شناسایی کردند، متوجه شدند که سیستم بسته‌بندی ارسال داده به زمین خراب شده و به‌همین دلیل کد خود را به موقعیت دیگری در «زیرسیستم داده‌های پرواز» (FDS) منتقل کردند تا این پردازش‌ها را انجام دهد. در نتیجه، وویجر 1 دوباره در تاریخ 20 آوریل توانست به زمین اطلاعات درست ارسال کند. اما در آن زمان تنها دو وسیله از ابزارهای علمی این فضاپیما کار می‌کرد. حالا دو وسیله دیگر هم دوباره فعال شده است و می‌تواند داده‌های خود را به زمین بفرستد.

تیم وویجر 1 اکنون به بهینه‌سازی این فضاپیما ادامه خواهد داد تا عملکرد آن را به بهترین حالت خود برساند. اما حتی اگر عملیات رفع مشکل شکست می‌خورد و این مأموریت پایان می‌پذیرفت، وویجر 1 همچنان به موفقیتی عظیم دست یافته بود. این فضاپیما در سال 1977 پرتاب شد و اکنون با حرکت به سمت بیرون منظومه شمسی، به ماجراجویی خود به سوی ناشناخته‌ها ادامه می‌دهد و اطلاعات ارزشمندی به زمین ارسال می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا