مایکروسافت احتمالاً نتفلیکس را میخرد
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت ظاهراً برنامههای بزرگی دارد و میخواهد به خرید شرکتهای بزرگ ادامه دهد. در همین راستا به نظر میرسد در لیست خرید نادلا برای سال 2023، نتفلیکس قرار دارد.
به گزارش رویترز، از سال 2014 که نادلا مدیریت مایکروسافت را برعهده گرفته است، ردموندیها دست به چند خرید بزرگ زدهاند. این استراتژی با خرید 2.5 میلیارد دلاری کمپانی سازنده بازی محبوب ماینکرفت آغاز شد و سپس به شبکه اجتماعی لینکدین رسید که مایکروسافت آن را با مبلغ 26 میلیارد دلار تصاحب کرد.
در ادامه شاهد خرید شرکت تشخیص گفتار و توسعهدهنده نرمافزار هوش مصنوعی Nuance با مبلغ 20 میلیارد دلار بودیم. درنهایت هم مایکروسافت به سراغ غول بازیسازی دنیا، اکتیوژن بلیزارد رفت و میخواهد آن را با مبلغ 69 میلیارد دلار تصاحب کند، البته اگر رگولاتورها به ردموندیها چراغ سبز نشان دهند. بااینحال اگر هم خرید اکتیوژن ممکن نشود، بازهم خرید نتفلیکس از نظر قدم مهمی به حساب میآید.
نتفلیکس، خرید بعدی احتمالی مایکروسافت
مایکروسافت و نتفلیکس ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. نتفلیکس ردموندیها را به عنوان شریک تبلیغاتی خود برای سرویس اشتراک-تبلیغاتی انتخاب کرده است و رئیس مایکروسافت، «برد اسمیت» هم یکی از اعضای هیئت مدیره نتفلیکس است.
یکی از دلایل خرید نتفلیکس در کنار سرویس استریم فیلم، میتواند ارائه سرویس استریم بازی مایکروسافت در دستگاههای مختلف باشد. نتفلیکس برنامههای بزرگی برای دنیای بازیها دارد و حتی چندین استودیوی بازیسازی هم خریده است. بنابراین مایکروسافت با یک پکیج استریم فیلم و بازی روبهرو است که میتواند کمک بزرگی به امپراتوریاش کند.
مایکروسافت ارزش بازار بسیار بالاتری نسبت به نتفلیکس دارد. ردموندیها ارزشی برابر 1.8 تریلیون دلار دارند، در حالی که ارزش بازار نتفلیکس نزدیک به 130 میلیارد دلار است (البته مایکروسافت برای خرید آن باید مبلغ بالاتری بپردازد). بااینحال درآمد سالانه نتفلیکس بسیار پایینتر از ارزش بازار آن است و شاید این موضوع خرید آن را کمی غیرمنطقی نشان دهد.
با وجود تمام این موارد، اگر مایکروسافت بتواند هم اکتیوژن بلیزارد و هم نتفلیکس را بخرد، برای بسیاری از شرکتهای دنیا به یک تهدید بزرگ تبدیل میشود. بنابراین باید منتظر ماند و دید رگولاتورها چنین اجازهای به ردموندیها میدهند یا خیر.