دانش و فناوری

افزایش 260 میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا؛ غول‌های فناوری مشتاق هوش مصنوعی هستند

ارزش بازار انویدیا هفته گذشته 200 میلیارد دلار کاهش یافت، اما اکنون ارزش سهام این غول تراشه‌سازی درحال افزایش است، زیرا برخی از بزرگ‌ترین مشتریان آن درحال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود روی هوش مصنوعی هستند.

براساس گزارش بلومبرگ، سهام انویدیا این هفته 15 درصد افزایش یافته و بیش از 260 میلیارد دلار به ارزش بازار آن اضافه شده است. با این شرایط، غول تراشه‌سازی مستقر در سانتا کلارا، کالیفرنیا بهترین عملکرد هفتگی خود از ماه می سال گذشته را به‌ثبت رسانده است.

دلایل رشد سهام و ارزش بازار انویدیا

افزایش 260 میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا؛ غول‌های فناوری مشتاق هوش مصنوعی هستند

در طی روزهای گذشته، متا، آلفابت و مایکروسافت در گزارش‌های مالی مربوط به سه‌ماهه‌اول سال خود، متعهد شدند که میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند و همین امر به‌نوبه‌خود باعث افزایش ارزش بازار و سهام انویدیا شده است.

آمازون که دیگر مشتری بزرگ انویدیا محسوب می‌شود قرار است روز سه‌شنبه گزارش مالی خود را ارائه کند. OpenAI نیز اخیراً از تحویل اولین ابررایانه انویدیا DGX GH200 جهان برای پردازش مدل‌های هوش مصنوعی به این شرکت خبر داده بود. در هنگام نگارش این مطلب، سهام انویدیا با قیمت 879.15 دلار به‌ازای هر سهم معامله می‌شود.

«پل مارینو»، مدیر ارشد GraniteShares در این رابطه به بلومبرگ می‌گوید:

«آینده متعلق به هوش مصنوعی است. و اگر بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان ده‌ها میلیارد دلار برای آن سرمایه‌گذاری کنند، فکر می‌کنم انویدیا باید برنده بزرگ باشد. اگر به روند تمام بودجه‎‌ها و مخارج سرانه نگاهی بیندازید، آن‌ها به کجا می‌روند؟ باید به سمت انویدیا بروند، [زیرا] آن‌ها بهترین تراشه‌ها را در اختیار دارند.»

انویدیا درحال‌حاضر بر بازار پرسود شتاب‌دهنده‌ها تسلط دارد که جزء ضروری مراکز داده برای انجام وظایف محاسباتی پیچیده موردنیاز برای توسعه هوش مصنوعی محسوب می‌‎شود. البته درحال‌حاضر علاوه بر انویدیا، تمام صنعت نیمه‌هادی نیز روندی صعودی را دنبال می‌کند، به‌طوری که شاخص نیمه‌هادی بورس فیلادلفیا که با نام SOX شناخته می‌شود، این هفته 9.7 درصد رشد کرده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا