دانش و فناوری

سم آلتمن دوباره پیشنهاد داد؛ نظارت بر هوش مصنوعی با یک آژانس بین‌المللی

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، دوباره خاطرنشان کرده است که باید یک آژانس بین‌المللی برای نظارت بر هوش مصنوعی ایجاد شود. آلتمن باتوجه به تکامل سریع هوش مصنوعی رویکرد چنین آژانسی را بهتر از قوانین غیرقابل انعطاف فعلی می‌داند. او هوش مصنوعی را با هواپیما مقایسه و بر نیاز به ایجاد یک چهارچوب ایمنی تأکید کرد.

سم آلتمن در پادکست All-In گفت:

«فکر می‌کنم زمانی در آینده نه‌چندان دور فرا می‌رسد –البته درباره دهه‌های آینده صحبت نمی‌کنیم– که در آن سیستم‌های هوش مصنوعی پیشتاز، قادر به ایجاد آسیب‌های جهانی قابل‌توجه باشند.»

او معتقد است که این سیستم‌ها تأثیر منفی فرامرزی خواهند داشت و سیستم‌های هوش مصنوعی‌ قدرتمند باید توسط یک آژانس بین‌المللی بررسی شوند تا با آزمایش‌های ایمنی معقول بر آن‌ها نظارت شود.

سم آلتمن دوباره پیشنهاد داد؛ نظارت بر هوش مصنوعی با یک آژانس بین‌المللی

نظرات سم آلتمن درباره بررسی هوش مصنوعی

سم آلتمن می‌گوید که افزایش بیش‌ازحد مقررات و نظارت بر هوش مصنوعی او را بسیار عصبی می‌کند. درواقع او فکر می‌کند نظارت بر این فناوری باید به حد کافی باشد و مقررات نه بیشتر و نه کمتر از حد لازم وضع شوند.

در ماه مارس (اسفندماه)، اتحادیه اروپا قانون هوش مصنوعی را تصویب کرد که خطرات این فناوری را طبقه‌بندی و موارد غیرقابل‌قبول را ممنوع می‌کند. رئیس جمهور آمریکا نیز سال گذشته میلادی یک فرمان اجرایی را امضا کرد که در آن خواستار شفافیت بیشتر درباره مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی شد.

اما آلتمن استدلال می‌کند که یک آژانس بین‌المللی انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به وضع قوانین ملی ارائه می‌دهد و چنین مزیتی باتوجه به سرعت تکامل هوش مصنوعی مهم است. او می‌گوید این قوانین ملی در 12 ماه آینده، ممکن است دیگر کارکردی نداشته باشند، چراکه نمی‌توان رویدادهای 12 تا 14 ماه آینده هوش مصنوعی را با قوانین فعلی تنظیم کرد.

به‌عبارت دیگر، آلتمن فکر می‌کند که هوش مصنوعی باید مانند ایمنی یک هواپیما بررسی شود. او می‌گوید که وقتی ازدست‌دادن جان انسان‌ها مطرح باشد، همانند پرواز با هواپیما، داشتن نوعی چهارچوب ایمنی بسیار مهم‌تر خواهد شد. چنین رویکردی را نیز باید درباره هوش مصنوعی اتخاذ کرد.

سم آلتمن همچنین در صحبت‌های اخیر خود، ایده درآمد پایه جدیدی را با عنوان «رایانش پایه همگانی» مطرح کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا