دانش و فناوری

OpenAI با وال‌استریت‌ژورنال قراردادی امضا کرد؛ استفاده از مقاله‌ها برای آموزش هوش مصنوعی

OpenAI با شرکت رسانه‌ای News Corp که مالک وال‌استریت‌ژورنال، نیویورک‌پست، دیلی‌تلگراف و نشریات دیگری محسوب می‌شود، قرارداد جدیدی امضا کرده است. به گفته وال‌استریت‌ژورنال قرارداد مذکور می‌تواند طی پنج سال آینده بیش از 250 میلیون دلار ارزش داشته باشد که ارزش آن شامل «پول نقد و اعتبار برای استفاده از فناوری Open‌AI» می‌شود.

وال‌استریت‌ژورنال همچنین می‌گوید که با وجود این قرارداد چند ساله، OpenAI به مقالات فعلی و آرشیوشده نشریات متعلق به News Corp، برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود دسترسی پیدا خواهد کرد.

ادامه زنجیره قراردادهای OpenAI با نشریات

بنابراین این جدیدترین مورد از قراردادهای مجوزی است که OpenAI با شرکت‌ها و رسانه‌های بزرگ امضا می‌کند. تاکنون آسوشیتد پرس (The Associated Press)، مالک مجلاتی ازجمله People و Investopedia، یعنی Dotdash Meredith و «اکسل اسپرینگر»، مالک Politico قراردادهای مشابهی را با سازنده ChatGPT امضا کرده‌اند.

در عوض برخی رسانه‌ها از OpenAI شکایت کرده‌اند، مانند نیویورک‌تایمز، نیویورک دیلی‌نیوز و شیکاگو تریبون. این نشریات، OpenAI و مایکروسافت را به‌دلیل استفاده از محتواهایشان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی به نقض قانون کپی‌رایت متهم کرده‌اند.

از جمله دیگر رسانه‌هایی که با وجود قراراداد جدید، Open‌AI می‌تواند از مطالب آن‌ها استفاده کند، می‌توان به MarketWatch ،The Sunday Times و The Sun اشاره کرد.

اخیراً OpenAI درگیر مشکل مشابه دیگری شده بود. این استارتاپ ماه گذشته از مدل هوش مصنوعی GPT-4o رونمایی کرد که بیشتر به دلیل قابلیت‌های صوتی و تصویری خود مورد توجه قرار گرفت. لحن و صدای این مدل، بسیاری را به یاد شخصیت «سامانتا»، هوش مصنوعی پیشرفته فیلم Her با صداپیشگی «اسکارلت جوهانسون»، بازیگر مشهور هالیوود انداخت. همین امر باعث شد تا هنرپیشه آمریکایی بیانیه‌ای در انتقاد از OpenAI منتشر کند، هرچند شرکت تحت حمایت مایکروسافت اعلام کرده که صدای GPT-4o تقلیدی از جوهانسون در فیلم Her نیست.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا