دانش و فناوری

ارائه روشی برای کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خطوط ریلی کویری

در دانشگاه امیرکبیر انجام شد؛

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، راهکاری برای جلوگیری از آسیب های ماسه‌های روان در خطوط ریلی مناطق کویری ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس محمد محسن کبیری نصراباد، از اعضای تیم تحقیق و دانش آموخته دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه امیرکبیر، گفت: طرح «بهینه‌سازی پارامترهای موثر رفتارروسازی دال خط کوهان‌دار در مناطق کویری» با راهبری و همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده و با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حال اجرایی شدن است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه عبور از مناطق کویری در پروژه‌های تکمیل شبکه خطوط ریلی، امری اجتناب ناپذیر است به گونه‌ای که شاهدیم زیرساخت‌های ریلی بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، چین، هند، مصر و ایران از مناطق کویری عبور می‌کند.

کبیری با اشاره به چالش هزینه‌های بالای نگهداری و تعمیر زیرساخت‌های ریلی و مشکلات مختلف فنی، اقتصادی و ایمنی در راه آهن‌های مناطق کویری از چالش‌های توسعه خطوط ریلی در مناطق کویری گقت: این معضلات عمدتاً ناشی از حرکت ماسه‌های روان و در نتیجه انسدادهای متعدد و صلب شدن لایه‌های ماسه‌ای می‌شود و این چالشی است که هر ساله گریبان گیر راه آهن ایران نیز هست.

وی با بیان اینکه آلودگی و پرشدگی خطوط ریلی با ماسه‌های روان، کاهش سرعت بهره‌برداری و عملیات سنگین نگهداری و تعمیر را به دنبال دارد، یادآور شد: این پیشامد علاوه بر مشکلات سازه‌ای که می‌تواند برای خطوط ریلی ایجاد کند مشکلات ایمنی را نیز در پی دارد و موارد متعدد خروج از خط را ناشی از این موضوع شاهد بوده‌ایم. یکی از روش‌های اخیری که برای رفع و تخفیف مشکلات زیرساخت‌های ریلی کویری پیشنهاد شده است، استفاده از روش دال خط کوهان‌دار است.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر به هدف این تحقیق اشاره کرد و گفت: این تحقیق با هدف بهینه‌سازی هندسی و سازه‌ای یک سیستم نوین روسازی راه آهن انجام شده است. همچنین این تحقیق مرزهای دانش کنونی را شکسته است و گام مهمی در زمینه گسترش راهکاری با قابلیت اطمینان بالا در راه آهن‌های کویری ارائه می‌دهد.

وی افزود: مراحل تجاری‌سازی طرح با انعقاد قراردادی ما بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور تهیه اسناد مناقصه احداث ۳ تا ۵ کیلومتر از این سیستم در منطقه جنوب شرق ایران، در دست پیگیری است.

این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کاهش اثرات منفی ماسه‌های روان در مناطق کویری با توجه به بهینه سازی انجام شده از منظر هندسی و سازه ای را از مزایای این روش در کاهش مشکلات خطوط ریلی کویری نام برد و تاکید کرد: اجرای این روش موجب کاهش 5 تا 30 درصدی هزینه‌های تعمیر و نگهداری در مناطق کویری خواهد شد.

وی دستاورد اصلی پایان نامه خود را که در قالب طرح مذکور تدوین شده است، ساخت و احداث دال خط کوهان‌دار برای رفع معضل حرکت ماسه‌های روان در مناطق کویری ذکر کرد.

این طرح با راهبری و هدایت دکتر مسعود فتحعلی به عنوان مجری و صاحب امتیاز طرح، از اعضای هیئت علمی و رئیس بخش حمل و نقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نیز هدایت دکتر فریدون مقدس نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا