دانش و فناوری

تلفن Android شما می‌تواند دارای نرم‌افزار نرم‌افزار باشد – در اینجا نحوه حذف آن آورده شده است

برنامه های جاسوسی درجه مصرف کننده نظارت مخفیانه و مستمر بر پیام‌های خصوصی، عکس‌ها، تماس‌های تلفنی و موقعیت مکانی بی‌درنگ، یک مشکل رو به رشد برای کاربران اندروید است.

این راهنما می تواند به شما کمک کند برنامه های نظارتی رایج از جمله TheTruthSpy، KidsGuard و سایر برنامه ها را از تلفن اندروید خود شناسایی و حذف کنید.

تحقیق انحصاری ما را بخوانید

  • گذرنامه‌های جعلی، حساب‌های بانکی واقعی: چگونه نرم‌افزار جاسوسی TheTruthSpy میلیون‌ها دلار به دست آورد

برنامه‌های جاسوس‌افزار درجه یک مصرف‌کننده اغلب تحت عنوان نرم‌افزار نظارت بر کودکان یا ردیابی خانواده فروخته می‌شوند، اما به دلیل توانایی آن‌ها در ردیابی و نظارت بر شرکا یا همسران بدون رضایت آنها، به‌عنوان «Stalkerware» و «Spouseware» شناخته می‌شوند. این برنامه‌های جاسوسی از خارج از فروشگاه برنامه Google Play دانلود می‌شوند، بدون اجازه شخص روی تلفن نصب می‌شوند و اغلب برای جلوگیری از شناسایی از صفحه اصلی ناپدید می‌شوند.

برنامه‌های استالکرور متکی به سوءاستفاده از ویژگی‌های داخلی آندروید هستند که معمولاً توسط شرکت‌ها برای مدیریت از راه دور تلفن‌های کاری کارمندان خود یا استفاده از حالت دسترسی اندروید برای جاسوسی از دستگاه شخصی استفاده می‌شود.

ممکن است متوجه عملکرد غیرعادی تلفن خود شوید، گرمتر یا کندتر از حد معمول کار می کند یا از مقادیر زیادی از داده های شبکه استفاده می کند، حتی زمانی که به طور فعال از آن استفاده نمی کنید.

بررسی اینکه آیا دستگاه Android شما در معرض خطر قرار گرفته است یا نه، می تواند به سرعت و به راحتی انجام شود.

قبل از اینکه تو شروع کنی

داشتن یک طرح ایمنی و پشتیبانی قابل اعتماد در صورت نیاز بسیار مهم است. به خاطر داشته باشید که حذف نرم افزارهای جاسوسی از تلفن شما احتمالاً به شخصی که آن را کاشته است هشدار می دهد که می تواند وضعیت ناامنی ایجاد کند. ائتلاف علیه Stalkerware توصیه و راهنمایی برای قربانیان و بازماندگان stalkerware ارائه می دهد.

توجه داشته باشید که این راهنما فقط به شما در شناسایی و حذف برنامه‌های جاسوسی کمک می‌کند، داده‌هایی را که قبلاً جمع‌آوری و در سرورهایش آپلود شده‌اند حذف نمی‌کند. همچنین، برخی از نسخه های اندروید ممکن است گزینه های منو کمی متفاوت داشته باشند. طبق استاندارد هر توصیه ای، این مراحل را با مسئولیت خود دنبال می کنید.

تنظیمات Google Play Protect خود را بررسی کنید

تلفن Android شما می‌تواند دارای نرم‌افزار نرم‌افزار باشد – در اینجا نحوه حذف آن آورده شده است

مطمئن شوید که Google Play Protect، یک ویژگی امنیتی در گوشی‌های اندرویدی، فعال است. اعتبار تصویر: TechCrunch

Google Play Protect یکی از بهترین محافظ‌ها برای محافظت در برابر برنامه‌های مخرب Android با غربالگری برنامه‌های دانلود شده از فروشگاه برنامه Google و منابع خارجی برای نشانه‌های فعالیت مخرب بالقوه است. وقتی Play Protect خاموش باشد، این محافظ‌ها کار نمی‌کنند. مهم است که مطمئن شوید Play Protect روشن است تا مطمئن شوید که کار می کند و برنامه های مخرب را اسکن می کند.

می توانید بررسی کنید که Play Protect از طریق تنظیمات برنامه Play Store فعال باشد. همچنین می‌توانید برنامه‌های مضر را اسکن کنید، اگر اسکن قبلاً انجام نشده باشد.

بررسی کنید که آیا خدمات دسترسی دستکاری شده است یا خیر

Stalkerware برای دسترسی به داده ها به دسترسی عمیق به دستگاه شما متکی است و شناخته شده است که از حالت دسترس پذیری Android سوء استفاده می کند که بنا به طراحی نیاز به دسترسی گسترده تری به سیستم عامل و داده های شما برای کارکرد صفحه خوان ها و سایر ویژگی های دسترسی دارد.

کاربران Android که از برنامه‌ها یا ویژگی‌های دسترس‌پذیری استفاده نمی‌کنند، نباید هیچ برنامه‌ای را در تنظیمات Android خود ببینند.

اگر یک سرویس دانلود شده را در گزینه‌های دسترس‌پذیری نمی‌شناسید، ممکن است بخواهید آن را در تنظیمات خاموش کنید و برنامه را حذف کنید. برخی از برنامه‌های بدافزار به عنوان برنامه‌های معمولی ظاهر می‌شوند و اغلب به آنها «Accessibility»، «Device Health»، «System Service» یا دیگر نام‌های بی‌ضرر می‌گویند.

دو اسکرین شات کنار هم که برنامه ای به نام KidsGuard را نشان می دهد که ویژگی دسترسی را در اندروید ربوده تا کاربران ناآگاه را زیر نظر بگیرد.  اسکرین شات دوم نشان می دهد که سه برنامه استالکرور – به نام های Accessibility، KidsGuard و System Service – همگی خاموش شده اند تا دیگر فعالانه کار نکنند.

نرم افزارهای جاسوسی اندروید اغلب از ویژگی های دسترسی داخلی سوء استفاده می کنند. اعتبار تصویر: TechCrunch

دسترسی به اعلان خود را بررسی کنید

همانند ویژگی‌های دسترسی، اندروید همچنین به برنامه‌های شخص ثالث اجازه دسترسی و خواندن اعلان‌های دریافتی شما را می‌دهد، مانند اینکه به بلندگوهای هوشمند اجازه می‌دهد هشدارها را با صدای بلند بخوانند یا خودروی شما اعلان‌ها را روی داشبورد خود نمایش دهد. اعطای دسترسی به اعلان‌ها به یک برنامه نرم‌افزار stalker به نظارت مداوم اعلان‌های شما، که شامل پیام و سایر هشدارها می‌شود، اجازه می‌دهد.

می‌توانید با بررسی تنظیمات دسترسی به اعلان‌های Android خود در قسمت دسترسی برنامه ویژه، بررسی کنید کدام برنامه‌ها به اعلان‌های شما دسترسی دارند. ممکن است برخی از این برنامه‌ها را بشناسید، مانند Android Auto. می توانید دسترسی به اعلان را برای هر برنامه ای که نمی شناسید خاموش کنید.

سه اسکرین شات کنار هم، یکی نحوه خاموش کردن دسترسی به اعلان را در تنظیمات اندروید نشان می‌دهد، سپس یک اسکرین شات از یک برنامه نرم‌افزاری به نام «System Service» خاموش شده است، و سومی فهرستی از برنامه‌های تحت دسترسی اعلان در تنظیمات را نشان می‌دهد. همانطور که همه "مجاز نیست" را نشان می دهند.

نرم افزارهای جاسوسی برای خواندن پیام های کاربر و سایر هشدارها به اعلان ها دسترسی دارند. اعتبار تصویر: TechCrunch

بررسی کنید که آیا یک برنامه مدیریت دستگاه نصب شده است یا خیر

سایر ویژگی‌هایی که معمولاً توسط استالکرور مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند، گزینه‌های مدیریت دستگاه Android هستند که دسترسی مشابه اما حتی گسترده‌تری به دستگاه‌های Android و داده‌های کاربران دارند.

گزینه‌های مدیریت دستگاه معمولاً توسط شرکت‌ها برای مدیریت از راه دور تلفن‌های کارمندانشان استفاده می‌شود، مانند پاک کردن تلفن در صورت سرقت دستگاه برای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات. اما این ویژگی‌ها همچنین به برنامه‌های stalkerware اجازه می‌دهند تا از نمایشگر اندروید و داده‌های دستگاه ردیابی کنند.

دو اسکرین شات در کنار هم، با یکی نشان دهنده برنامه «تنظیمات امنیتی» با ظاهری مبهم با کنترل کامل ادمین بر روی دستگاه اندرویدی مورد نظر، که به آن امکان می دهد «همه داده ها» را پاک کند و صفحه را «قفل کند».  اسکرین شات دوم برنامه‌های مدیریت دستگاه نصب‌شده در حال حاضر را نشان می‌دهد که همگی خاموش هستند.

یک مورد ناشناخته در تنظیمات برنامه سرپرست دستگاه شما یک نشانگر متداول در خطر افتادن تلفن است. اعتبار تصویر: TechCrunch

می‌توانید تنظیمات برنامه سرپرست دستگاه را در تنظیمات در بخش امنیت پیدا کنید.

اکثر مردم برنامه مدیریت دستگاه را روی تلفن شخصی خود ندارند، بنابراین اگر برنامه‌ای را مشاهده می‌کنید که نمی‌شناسید، با نامی مشابه نامشخص و مبهم مانند «سرویس سیستم»، «سلامت دستگاه» یا «مدیر دستگاه» آگاه باشید. “

برای حذف برنامه ها را بررسی کنید

ممکن است نماد صفحه اصلی هیچ یک از این برنامه‌های stalkerware را نبینید، اما همچنان در لیست برنامه‌های دستگاه Android شما ظاهر می‌شوند.

می توانید تمام برنامه های نصب شده را در تنظیمات اندروید مشاهده کنید. به دنبال برنامه ها و نمادهایی باشید که نمی شناسید. این برنامه ها همچنین ممکن است به عنوان دسترسی گسترده به تقویم، گزارش تماس ها، دوربین، مخاطبین و داده های موقعیت مکانی شما نشان داده شوند.

سه اسکرین شات کنار هم، که همگی سه برنامه نرم افزاری نرم افزاری را نشان می دهد که به صورت برنامه های معمولی و معمولی پنهان شده اند – یکی به نام "سلامت دستگاه،" دیگری زنگ زد "بچه گارد" و سومی زنگ زد "سرویس سیستم" همه این برنامه ها دارای مجوزهای دسترسی بیش از حد گسترده به داده های کاربر هستند.

برنامه های جاسوسی طوری طراحی شده اند که با نام ها و نمادهای عمومی ترکیب شوند. اعتبار تصویر: TechCrunch

توقف اجباری و حذف نصب یک برنامه استالکرور احتمالاً به شخصی که برنامه استالکرور را نصب کرده هشدار می دهد که برنامه دیگر کار نمی کند.

دستگاه خود را ایمن کنید

اگر نرم افزارهای استالکر روی گوشی شما کار گذاشته شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که قفل گوشی شما باز، محافظت نشده باشد یا اینکه قفل صفحه شما حدس زده شده یا یاد گرفته شده باشد. رمز عبور قفل صفحه نمایش قوی تر می تواند به محافظت از تلفن شما در برابر مزاحمان کمک کند. همچنین باید در صورت امکان از ایمیل و سایر حساب های آنلاین با استفاده از احراز هویت دو مرحله ای محافظت کنید.


اگر شما یا کسی که می‌شناسید به کمک نیاز دارید، خط تلفن ملی خشونت خانگی (1-800-799-7233) 24/7 پشتیبانی رایگان و محرمانه از قربانیان آزار و خشونت خانگی ارائه می‌کند. اگر در شرایط اضطراری هستید، با 911 تماس بگیرید. اگر فکر می کنید تلفن شما توسط نرم افزارهای جاسوسی به خطر افتاده است، ائتلاف علیه Stalkerware منابعی دارد.


در TechCrunch بیشتر بخوانید:

  • TechCrunch ابزار جستجوی جاسوس افزار TheTruthSpy را راه اندازی کرد
  • پشت شبکه stalkerware که داده‌های تلفن خصوصی صدها هزار نفر را می‌ریزد
  • به نظر می‌رسد که برنامه‌های استالکرور PhoneSpector و Highster پس از تسویه حساب نیویورک خاموش می‌شوند
  • چگونه 'stalkerware' KidsGuard را شناسایی و از تلفن خود حذف کنید
  • نرم افزار Spyhide در حال جاسوسی از ده ها هزار تلفن است
  • هکرها قربانیان جدید نرم افزار TheTruthSpy را کشف کردند
  • در داخل TheTruthSpy، شبکه stalkerware که از هزاران نفر جاسوسی می کند
  • پشتیبانی از King، ممنوع شده توسط FTC، مرتبط با عملیات جدید جاسوسی تلفن
منبع techcrunch
آگهی
دکمه بازگشت به بالا