دانش و فناوری

آمریکا ظاهراً با تخصیص میلیاردها دلار یارانه، شرکت‌های تراشه‌سازی را به این کشور می‌آورد

دولت آمریکا احتمالاً میلیاردها دلار یارانه به شرکت‌های بزرگ تولیدکننده نیمه‌رسانا از جمله اینتل و TSMC تخصیص می‌دهد. این کمک‌های مالی که ممکن است در هفته‌های آینده اعطا شود، بخشی از قانونی است که هدف آن انتقال خطوط تولید تراشه به ایالات متحده و مقابله با صنعت روبه‌رشد چین خواهد بود.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این کمک‌های مالی برای پیشبرد ساخت نیمه‌رساناهای پیشرفته است که ساخت گوشی‌های هوشمند، فناوری‌های هوش مصنوعی و سیستم‌های تسلیحاتی جدید به آن‌ها وابسته است. احتمال دارد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در سخنرانی 7 مارس (17 اسفند) خود این موضوع را علنی و تأیید کند.

اعطای میلیاردها دلار یارانه در آمریکا به شرکت‌های تراشه‌سازی

یکی از شرکت‌هایی که احتمالاً این یارانه را دریافت می‌کند، اینتل خواهد بود. این شرکت پروژه‌هایی در آریزونا، اوهایو، نیومکزیکو و اورگان آمریکا دارد که بیش از 43.5 میلیارد دلار هزینه خواهند داشت.
یکی دیگر از دریافت‌کنندگان احتمالی، شرکت TSMC خواهد بود. این شرکت نیز دو کارخانه درحال ساخت با سرمایه‌گذاری کل 40 میلیارد دلاری دارد. سامسونگ الکترونیکس نیز که یکی از رقبای این شرکت است، پروژه‌ای به ارزش 17.3 میلیارد دلار را در تگزاس در دست اجرا دارد.

چندماه پیش نیز وزیر بازرگانی ایالات متحده گفت که در سال جاری میلادی حدود 12 بسته حمایتی برای توسعه تراشه‌های نیمه‌رسانا وجود خواهد داشت. همچنین او گفت که کمک‌های مالی چند میلیارد دلاری می‌تواند صنعت تراشه‌سازی را در آمریکا متحول کند.

یکی از این بسته‌های حمایتی به ارزش بیش از 35 میلیون دلار به شرکت BAE داده شد. این شرکت تأسیساتی برای تولید تراشه‌های هواپیماهای جنگنده احداث می‌کند. این تأسیسات بخشی از یک پروژه عظیم 39 میلیارد دلاری در آمریکا است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا