دانش و فناوری

گوگل و کوالکام روی تراشه‌های RISC-V برای ساعت‌های هوشمند کار می‌کنند

RISC-V یک معماری جایگزین متن‌باز برای ARM و x86 محسوب می‌شود و اکنون گوگل و کوالکام از همکاری جدیدی برای توسعه پلتفرمی موسوم به RISC-V Snapdragon Wear خبر داده‌اند که نسل بعدی دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل Wear OS را تقویت می‌کند.

کوالکام با انتشار یک پست جدید در وب‌سایت خود از مزایای RISC-V به صورت زیر یاد می‌کند:

«به‌عنوان یک معماری مجموعهٔ دستورالعمل‌ها (ISA)، RISC-V اجازه می‌دهد تا هر شرکتی هسته‌های کاملا سفارشی خود را توسعه دهد و به این شکل آن‌ها را به نوآوری تشویق می‌کند. این فناوری به شرکت‌های بیشتری اجازه می‌دهد تا وارد بازار شوند و این امر نوآوری و رقابت را افزایش می‌دهد. دسترسی بدون محدودیت، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری RISC-V باعث می‌شود تا کل زنجیره سود ببرند، از فروشندگان چیپ‌ها گرفته تا OEM‌ها، دستگاه‌های نهایی و مصرف‌کنندگان.»

مزایای فناوری RISC-V از دید کوالکام

یکی از جذابیت‌های این فناوری عدم نیاز به داشتن مجوز ARM برای هسته‌ها است. کوالکام از این حرکت به‌عنوان «نخستین نقطه عطف مهم برای آوردن CPUهای سازگار با RISC-V به اکوسیستم اندروید» یاد می‌کند و گوگل سیستم عامل Wear OS را به‌عنوان بهترین مکان برای شروع آن انتخاب کرده است.

در بیانیه کوالکام از این فناوری به‌عنوان «CPUهای سفارشی با قدرت کم و عملکرد بالا» یاد شده است. همچنین ظاهراً کار تیم Wear OS و کوالکام روی این فناوری هم‌اکنون در حال انجام است، اما طبق این بیانیه، «راه‌اندازی یک محصول تجاری مبتنی بر RISC-V در زمان دیگری اعلام خواهد شد».

در حال حاضر این دو شرکت می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که برنامه‌ها و اکوسیستم نرم‌افزاری برای RISC-V در زمان راه‌اندازی تجاری آن در دسترس خواهد بود.

کوالکام همچنین می‌گوید «به سرمایه‌گذاری خود در پلتفرم‌های Snapdragon Wear به‌عنوان ارائه‌دهنده پیشرو تراشه ساعت‌های هوشمند برای اکوسیستم Wear OS ادامه خواهد داد»، بنابراین به‌نظر می‌رسد که تراشه جانشین 2022 Snapdragon Wear W5 و +W5 همچنان مبتنی بر ARM خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، فناوری RISC-V یک تهدید بزرگ برای معماری ARM محسوب می‌شود که در حال حاضر تمام گوشی‌های موبایل از آن بهره می‌برند. بااین‌حال، معماری RISC-V منبع باز است که بااین‌وجود، ارزان‌تر و انعطاف‌پذیر از ARM است. همچنین با وجود این فناوری می‌توان از مشکلات مختلف ARM اجتناب کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا