دانش و فناوری

بررسی تلویزیون هوشمند ۶۵ اینچی شیائومی TV Q2

شیائومی به فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله تلویزیون‌های هوشمند مشهور است. این برند یکی از تولیدکنندگان مطرح تلویزیون هوشمند در بازارهای جهانی محسوب می‌‌‌‌شود که محصولات آن از مشخصات و برچسب قیمتی جذابی برخوردارند. با این حال هنوز راه تلویزیون‌‌های شیائومی به ایران چندان هموار نشده است. امروز تلویزیون هوشمند Xiaomi TV Q2 به دفتر دیجیاتو آمده که از جدیدترین‌‌های شیائومی به شمار می‌رود. این تلویزیون هوشمند غول‌پیکر ۶۵ اینچی از ترکیب نمایشگر QLED با رزولوشن 4K، طراحی جذاب و سیستم عامل Android TV 11 قدرت می‌گیرد تا به یکی از جذاب‌ترین تلویزیون‌ها تا سقف ۴۰ میلیون تومان تبدیل شود. 

پیش‌تر تلویزیون‌های شیائومی مدل Mi TV P1 و Mi TV 4S را در دیجیاتو بررسی کرده بودیم. تلویزیون هوشمند TV Q2 خود را در سه سایز ۵۰، ۵۵ و ۶۵ اینچی عرضه می‌کند که بزرگ‌‌ترین مدل آن برای بررسی در اختیار دفتر دیجیاتو قرار داده شده است. این تلویزیون هوشمند ۶۵ اینچی ویژگی‌های هوشمند سیستم عامل Android TV را در کنار کیفیت تصویر بالا به کاربر ارائه می‌دهد. سوال اصلی این‌جاست که آیا چینی‌ها با این ویژگی‌های جذاب Xiaomi TV Q2 می‌‌‌توانند لقب بهترین تلویزیون تا سقف ۴۰ میلیون تومان را به نام این محصول بزنند یا خیر. در ادامه با بررسی این تلویزیون همراه دیجیاتو باشید.

ویدیوی بررسی تلویزیون هوشمند شیائومی TV Q2

تماشای ویدیو از یوتوب

تماشای ویدیو از آپارات

فهرست مشخصات فنی تلویزیون هوشمند شیائومی TV Q2

  • نمایشگر ۶۵ اینچی 4K UHD QLED با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسل و قابلیت نمایش ۱ میلیارد رنگ
  • نرخ رفرش ۶۰ هرتز
  • پوشش ۹۲ درصدی فضای رنگ وسیع DCI-P3
  • پشتیبانی از دالبی ویژن و HDR10
  • دو بلندگوی ۱۵ واتی با پشتیبانی از دالبی اتموس و DTS:X
  • سیستم عامل اندروید ۱۱ با رابط‌کاربری گوگل تی‌وی
  • پردازنده ۴ هسته‌ای مدیاتک ۹۶۱۱
  • ۲ گیگابایت حافظه رم
  • ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از اتصال وای‌فای و بلوتوث
  • وزن با پایه ۱۸.۶ کیلوگرم
  • قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان با گارانتی ۱۸ ماهه داتیس برتر

تلویزیون هوشمند شیائومی TV Q2 را فروشگاه پی‌بی۳۶۰ با ۱۸ ماه گارانتی داتیس برتر در اختیار دیجیاتو قرار داده است. این فروشگاه اینترنتی معتبر محصولات شرکت شیائومی در حوزه‌های مختلف از جمله لپ‌تاپ، لوازم خانگی و لوازم جانبی موبایل به‌فروش می‌رساند. در کنار آن می‌توانید محصولات سایر برندهای مطرح را نیز از این فروشگاه خریداری کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86'>تلویزیون</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c'>شیائومی</a> TV Q2

تلویزیون هوشمند Xiaomi TV Q2 از همان لحظه اول روشن شدن دل هر کاربری را می‌رباید. به لطف بهره‌مندی از طراحی مدرن و نمایشگری بزرگ با حاشیه‌های کم، هنگامی که به این تلویزیون می‌نگرید شاید برداشتن نگاه از آن سخت باشد. نمایشگر Xiaomi TV Q2 از حاشیه‌هایی با ضخامت حدود ۲ سانتی‌متر بهره می‌برد که با توجه به ابعاد ۶۵ اینچی، تجربه‌ای تقریبا تمام صفحه را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. این اقدام شیائومی به لذت‌بخش‌تر شدن تماشای فیلم روی این تلویزیون منجر شده است. روی لبه پایینی که ضخامت زیادتری دارد، لوگوی جدید شیائومی در مرکز جا خوش کرده و زیر آن نیز برآمدگی شامل گیرنده ریموت، دکمه پاور و کلید روشن / خاموش کردن میکروفون می‌شود.

شیائومی دو عدد پایه فلزی در جعبه تلویزیون غول‌آسای خود قرار داده که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به دو طرف دستگاه متصل کنید. این پایه‌ها استحکام بسیار خوبی دارند و به‌همین ترتیب، تعادل تلویزیون هوشمند شیائومی را در برابر تکان‌های ناخواسته حفظ می‌کند. شیائومی در ساخت فریم دور تلویزیون هوشمند جدیدش از آلومینیوم استفاده کرده که کیفیت بسیار خوبی هم دارد. پنل پشتی هم از پلاستیک ساخته شده اما در مجموع کیفیت ساخت تلویزیون هوشمند Xiaomi TV Q2 را می‌توان در سطح محصولات پریمیوم و رده‌بالای بازار دانست.

پشت تلویزیون TV Q2 محل قرارگیری پورت‌های آن است که در بخش‌های مختلفی مستقر شده‌اند که دسترسی به آن‌ها چندان هم ساده نیست. در ادامه مطلب نگاهی به فهرست پورت‌ها و قابلیت‌های ارتباطی این تلویزیون خواهیم داشت. شیائومی محل اتصال پایه VESA با ابعاد ۴۰ در ۳۰ سانتی‌متری را روی پنل پشتی قرار داده تا بتوانید تلویزیون را به دیوار متصل کنید. تلویزیون شیائومی TV Q2 در حالت عادی کم‌تر از ۹ سانتی‌متر ضخامت دارد؛ اما با استفاده از پایه، به حدود ۳۲ سانتی‌متر پهنا روی میز احتیاج پیدا خواهید کرد. شیائومی Xiaomi TV Q2 با پایه حدود ۱۸.۶ کیلوگرم وزن دارد و با توجه به ابعاد بزرگش، در جابه‌جایی آن نیاز به کمک یک نفر دیگر دارید.

درگاه‌ها و قابلیت‌های ارتباطی تلویزیون شیائومی TV Q2

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86'>تلویزیون</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c'>شیائومی</a> TV Q2

تلویزیون Xiaomi TV Q2 از مجموعه پر تعدادی از درگاه‌های ارتباطی بهره‌مند شده تا تجربه‌ای کم دردسر در تماشای فیلم و سریال‌های مورد علاقه خود داشته باشید. هرچند چنین ترکیبی را در تلویزیون‌های اقتصادی‌تر شیائومی هم دیده بودیم؛ اما باز هم کمبود خاصی در مجموعه درگاه‌های ارتباطی شیائومی TV Q2 احساس نمی‌شود. 

این مجموعه به دو دسته تقسیم شده است. دسته اول پورت‌های این تلویزیون شامل ۳ عدد پورت HDMI و دو عدد پورت USB 2.0 به همراه خروجی هدفون می‌شود. حضور پورت USB 3.0 می‌توانست تجربه‌ای کم‌نقص‌‌تر را برای کاربران رقم بزند و مشخص نیست که چرا شیائومی از نسل قدیمی‌تر پورت USB-A استفاده کرده است. دسته دوم پورت‌ها نیز ورودی آنتن و گیرنده دیجیتال، خروجی صدای اپتیکال، درگاه شبکه و ورودی تصویر کامپوزیت را شامل می‌شود. شیائومی این تلویزیون را به بلوتوث ۵.۰ و وای‌فای دو بانده ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی مجهز ساخته تا به‌سادگی به اینترنت و سایر دستگاه ها متصل شوید.

پورت HDMI در تلویزیون شیائومی TV Q2 سرعت بسیار بالایی در انتقال داده‌ها دارد و می‌توانید ویدیوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه از طریق آن با تاخیر کمی تماشا کنید. البته اگر از این روش برای تماشای فیلم و سریال استفاده کنید، خبری از پشتیبانی محتوای HDR نخواهد بود. بنابراین اگر قصد دارید کنسول بازی خود را به این تلویزیون متصل کنید، از برخی قابلیت‌های اختصاصی کنسول محروم می‌شوید.

شیائومی ریموت کنترل بلوتوثی تلویزیون هوشمندش را در جعبه قرار داده که در کنار طراحی ساده و شیک، کار کردن با آن بسیار ساده است. در واقع این ریموت، نسل جدید ریموت کنترل تلویزیون‌های شیائومی به‌شمار می‌رود. روی این ریموت دکمه‌های مخصوص سرویس‌های پخش آنلاین نتفلیکس، آمازون پرایم، یوتوب و شیائومی تی‌‌‌وی پلاس گنجانده شده‌اند و با فشردن آن‌ها به‌سرعت وارد اپ مورد نظر خواهید شد. دکمه Apps روی این ریموت نیز لیست اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلویزیون را به شما نمایش خواهد داد. با توجه به حضور دستیار صوتی گوگل اسیستنت روی Xiaomi TV Q2، شیائومی دکمه مخصوص آن را روی ریموت کنترل تلویزیون قرار داده تا به‌سادگی بتوانید با گوگل اسیستنت به جستجو بپردازید. قابلیت جستجوی صوتی به‌لطف به‌کارگیری میکروفون اختصاصی میسر است و دقت آن بالاست. با توجه به اتصال بلوتوثی ریموت کنترل شیائومی TV Q2، در هر زاویه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید.

سیستم عامل و رابط‌کاربری

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86'>تلویزیون</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c'>شیائومی</a> TV Q2

تلویزیون Xiaomi TV Q2 مانند اکثر رقبا به سیستم عامل اندروید ۱۱ مجهز شده و با پوسته Google TV به دست کاربران می‌رسد. در حالی که اندروید ۱۳ برای تلویزیون‌های هوشمند عرضه شده، اما سازندگان فعلا عجله‌ای برای استفاده از نسخه‌های جدیدتر ندارند. پوسته گوگل تی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وی از سال ۲۰۲۰ جایگزین پوسته اندروید تی‌وی شده و به لطف پشتیبانی سرویس‌های پخش آنلاین معروف، به یکی از کامل‌ترین پلتفرم‌های دنیای تلویزیون‌های هوشمند بدل شده است.

شیائومی رابط‌کاربری اختصاصی پچ‌وال (PatchWall) را نیز روی این تلویزیون قرار داده تا در صورت تمایل از آن استفاده کنید. این رابط‌کاربری شباهت انکار ناپذیری با tvOS اپل دارد. با این وجود روی منطقه (Region) ایران نمی‌توانید آن را فعال‌سازی کنید. در صورت تغییر منطقه نیز فیلم و سریال‌های مربوط به همان کشور به شما پیشنهاد خواهد شد. در هر صورت، این بررسی را به پوسته گوگل تی‌وی روی تلویزیون هوشمند شیائومی اختصاص می‌دهیم.

طراحی زیبا و دسته‌بندی شده رابط‌کاربری استاندارد شیائومی TV Q2 کم‌ترین پیچیدگی را برای کاربر ایجاد می‌کند و می‌توانید به‌سادگی محتوای مورد نظر خود را روی تلویزیون پیدا کنید. این تلویزیون به لطف پوسته Google TV از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند تا کاربران ایرانی نیز با سهولت بیشتری از آن استفاده کنند. صفحه اصلی رابط‌کاربری شامل چند بخش اصلی می‌شود:

  • بخش Search: استفاده از دستیار صوتی گوگل اسیستنت برای پیدا کردن جدیدترین فیلم‌ها، سریال‌ها و موسیقی‌ها با ژانرهای مختلف
  • بخش Home: نمایش بهترین و جدیدترین محتواهای تولید شده توسط سرویس‌های مختلف
  • بخش Apps: فهرست اپ‌های نصب شده روی تلویزیون در کنار جدیدترین و بهترین اپلیکیشن‌های پیشنهادی مخصوص Google TV
  • بخش Library: دسترسی به محتوای خریداری شده یا ذخیره شده توسط کاربر در کم‌ترین زمان

روی تلویزیون Xiaomi TV Q2 می‌توانید هر کدام از اپ‌های منتشر شده برای این سیستم عامل را دانلود و نصب کنید. در تجربه‌ای که حین استفاده از این تلویزیون داشتیم، موفق به نصب بازی‌های مختلف مخصوص تلویزیون، سرویس‌های پخش ویدیوی آنلاین داخلی و ابزار تغییر IP شدیم.

شیائومی چند اپ پیش‌فرض را روی تلویزیون TV Q2 خود نصب کرده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، TV Manager است. این اپ به کاربر اجازه می‌دهد که وضعیت حافظه داخلی و رم را مدیریت کرده و علاوه بر آن، با بستن اپ‌های در حال اجرا عملکرد تلویزیون را بهبود دهد. میراکست داخلی نیز روی تلویزیون شیائومی TV Q2 تعبیه شده تا با کم‌ترین دردسر، محتوای نمایش داده شده روی گوشی خود را با تاخیری نه‌چندان زیاد روی نمایشگر ۶۵ اینچی تلویزیون پخش کنید.

شیائومی از چیپ مدیاتک 9611 به همراه ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی روی تلویزیون هوشمند جدید خود استفاده کرده است. بر اساس بررسی‌های دیجیاتو، بیش از ۱۰ گیگابایت از حافظه داخلی شیائومی TV Q2 در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و بقیه فضای آن توسط برنامه‌های سیستمی اشغال می‌شود. عملکرد و سرعت پاسخگویی رابط‌کاربری به فرمان‌ها کاملا مناسب است؛ اما حضور برخی لگ‌های غافلگیرکننده در آن می‌توانند باعث کم‌طاقت شدن شما شوند. بنابراین بهتر است خیلی روی قابلیت مالتی‌تسکینگ این تلویزیون هوشمند حساب باز نکنید.

کیفیت تصویر تلویزیون شیائومی TV Q2

مهم‌ترین ویژگی که هر کاربر در تلویزیون با آن سروکار دارد، کیفیت تصویر و صفحه نمایش آن است. تلویزیون هوشمند شیائومی TV Q2 یکی از بهترین گزینه‌های بازار تا سقف ۴۰ میلیون تومان از لحاظ کیفیت تصویر محسوب می‌شود. این محصول به نمایشگر ۶۵ اینچی QLED با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۳۸۴۰ پیکسلی مجهز شده و از قابلیت نمایش ۱ میلیارد رنگ برخوردار است. پشتیبانی ۹۲ درصد گستره رنگی DCI-P3 و پشتیبانی از MEMC برای نمایش روان‌تر ویدیوها، از دیگر مشخصات نمایشگر TV Q2 هستند. البته این تلویزیون تنها به‌هنگام نمایش محتوای 4K با چنین رزولوشنی تصاویر را پخش می‌کند و در سایر محیط‌های رابط‌کاربری، رزولوشن نمایشگر به 1080p کاهش می‌یابد. شیائومی برای کاهش هرچه بیشتر مصرف برق دست به انجام چنین اقدامی زده است. 

نمایشگر QLED تلویزیون Xiaomi TV Q2 از همان ابتدا شما را مجذوب خود می‌کند. به لطف پشتیبانی استانداردهای Dolby Vision و HDR10 می‌توانید ویدیوهای 4K را با بالاترین کیفیت و روشنایی روی این تلویزیون به نمایش در بیاورید. برای تماشای ویدیوهای 4K HDR به صورت آنلاین از سرویس‌هایی مانند یوتوب نیز با مانعی برخورد نخواهید کرد. اگر ویدیوهای با کیفیت اچ‌دی و فول اچ‌دی را نیز روی تلویزیون هوشمند جدید شیائومی پخش کنید، کیفیت آن به صورت خودکار آپ-اسکیل شده و با وضوح بیشتری نمایش داده می‌شود. ۴ حالت تصویر استاندارد، اسپورت، فیلم و Vidid برای شیائومی TV Q2 در نظر گرفته شده و بر اساس محتوایی که تماشا می‌کنید هر کدام کارایی خود را دارند.

تجربه تماشای ویدیو روی تلویزیون شیائومی TV Q2 بسیار لذت‌بخش است. این تلویزیون هر چیزی را به شکلی کاملا جذاب و با بالاترین کیفیت به تصویر می‌کشد. مهم نیست که به چه سبکی از فیلم و سریال علاقه دارید؛ شیائومی TV Q2 تمام کاربران را با هر سبک و سیاقی راضی نگه می‌دارد. نمایشگر این تلویزیون از لحاظ روشنایی، غنای رنگ‌ها، کنتراست، شارپنس، وضوح و هر فاکتور دیگری بهترین عملکرد را دارد که به شما اجازه می‌دهد تجربه‌ای حرفه‌ای از تماشای فیلم و سریال‌های روز را داشته باشید.

شاید اصلی‌ترین ضعف این تلویزیون، محدود شدن نرخ رفرش آن به ۶۰ هرتز باشد. این در حالیست که برخی از رقبای شیائومی TV Q2 در همین رده قیمتی از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی نمایشگر برخوردارند. تلویزیون شیائومی TV Q2 با این قابلیت می‌توانست بازی‌های کنسول‌های نسل نهم را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نمایش دهد. شیائومی فناوری MEMC را برای نمایش روان‌تر محتوا با استفاده از هوش مصنوعی در این تلویزیون به‌کار گرفته که البته برای تماشای فیلم پیشنهاد نمی‌شود.

کیفیت صدا

تلویزیون شیائومی TV Q2 در بخش سیستم صوتی از بلندگوی استریوی دوتایی استفاده می‌کند. توان هر کدام از بلندگوها به ۱۵ وات می‌رسد و این یعنی مجموع توان سیستم صوتی تلویزیون Xiaomi TV Q2 برابر با ۳۰ وات است. شیائومی TV Q2 از فناوری‌های صدای Dolby Atmos و DTS:X برای داشتن تجربه‌ای غنی‌تر نیز پشتیبانی می‌کند. در استفاده از بلندگوهای تلویزیون هوشمند شیائومی، افزایش بلندی صدا تا ۳۰ درصد نتیجه مناسبی دارد و صدای گوش‌نوازی از آن پخش می‌شود؛ اما مانند اکثر تلویزیون‌های این رده قیمتی، با افزایش بیش از حد بلندی صدا ارتباطی مستقیم با افزایش اعوجاج صدا و تقویت نویزها دارد.

عملکرد کلی اسپیکرهای این تلویزیون شیائومی کاملا قابل‌قبول است و می‌توانید برای تماشای فیلم و سریال روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. با این حال اگر قصد گوش دادن به موسیقی با این تلویزیون را دارید احتمالا شیائومی TV Q2 نمی‌تواند در حد و اندازه اسپیکرهای حرفه‌ای ظاهر شود. شیائومی پروفایل صوتی استاندارد را در کنار پروفایل‌‌های مخصوص فیلم، اخبار و بازی ارائه می‌دهد. اگر هم این پروفایل‌‌های صوتی مورد پسندتان واقع نشد، می‌توانید تنظیمات دستی (Custom) را روی آن اعمال کنید.

جمع‌بندی

<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86'>تلویزیون</a> <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%db%8c%d8%a7%d8%a6%d9%88%d9%85%db%8c'>شیائومی</a> TV Q2

تلویزیون هوشمند شیائومی TV Q2 یکی از ارزشمندترین انتخاب‌ها در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. این تلویزیون ترکیبی از کیفیت تصویر بالا، طراحی مدرن و رابط‌کاربری هوشمند را در اختیارتان می‌گذارد تا تجربه‌ای غنی از تماشای فیلم و سریال داشته باشید. البته این تلویزیون در بعضی بخش‌ها کمبودهایی دارد و نمی‌توان آن را کامل‌ترین انتخاب دانست. با این وجود می‌توان آن را رقیبی سرسخت برای تلویزیون‌های تولید داخل دانست. سری جدید تلویزیون‌های براویای سونی نیز اخیرا در ایران موجود شده‌اند و حالا نبردی تنگاتنگ بین تلویزیون‌های ۴۰ میلیون تومانی بازار در جریان است. فروشگاه پی‌بی۳۶۰ این تلویزیون را با گارانتی ۱۸ ماهه داتیس برتر عرضه می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا