بین الملل

اردوغان خواستار بهبود روابط شرکتهای آمریکایی با ترکیه شد

رئیس جمهور ترکیه از مدیران اجرایی شرکتهای بزرگ آمریکا خواست تا روابط خود را با این کشور بهبود بخشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه در یک ویدئو کنفرانس ضمن انتقاد دوباره از اقدام کاخ سفید در به رسمیت شناختن «نسل کشی ارامنه» توسط امپراتوری عثمانی در سال ۱۹۱۵، از مدیران اجرایی شرکتهای برزگ آمریکایی خواست تا روابط خود را با ترکیه بهبود بخشند.

در این ویدئو کنفرانس مدیران شرکتهایی بزرگ آمریکایی همچون بوئینگ، آمازون، مایکروسافت، کلاگ، پپسی، سیسکو، پراکتر اند گمبل، جانسون اند جانسون حضور داشتند.

اردوغان خطاب به مدیران اجرایی این شرکتها گفت: «باور دارم که ما ترکیه را به پایگاهی برای تولید و فناوری تبدیل خواهیم کرد».

اردوغان ضمن قدردانی از شرکتهایی که به ترکیه باور دارند، گفت که انتظار دارد ایالات متحده در مسیری سازنده تر حرکت کند و افزود که تعرفه های تجاری آمریکا بر واردات آلومینیوم و فولاد همچنان یک مشکل اساسی است.

با تعیین تاریخ نشست دوجانبه اردوغان با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده (چهاردهم ژوئن/۲۴ خرداد)، رئیس جمهور ترکیه گفت که برغم تمام تحولات، روابط آنکارا- واشنگتن به «دوران جدیدی» وارد می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که دو کشور می توانند در سوریه و لیبی و همچنین در حوزه انرژی با یکدیگر همکاری کنند.

وی در ادامه افزود: «گفته های بایدن در مورد رویدادهای سال ۱۹۱۵ باری بر دوش روابط ما گذاشته است، اما باور دارم که نشست ناتو که در تاریخ ۱۴ ژوئن برگزار می شود، نشانه یک دوران جدید خواهد بود».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه صحبتهای خود، ساده سازی نظام مشوقهای اقتصادی را تضمین کننده بهره مندی آسانتر سرمایه گذاران از این مشوقها دانست.

گفتنی است، بایدن و اردوغان تاکنون تنها یکبار (۲۳ آوریل ۲۰۲۱) با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند؛ تماسی که در آن بایدن کشتار ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در خلال جنگ جهانی اول (۱۹۱۵) را «نسل کشی» خواند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا