بین الملل

استونی: نگرانی‌های ترکیه درباره درخواست عضویت فنلاند و سوئد را جدی می‌گیریم

دبیرکل وزارت امور خارجه استونی اعلام کرد که این کشور نگرانی‌های ترکیه درباره درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو را جدی می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، جاناتان وسویوف، دبیرکل وزارت امور خارجه استونی طی مصاحبه با آناتولی اظهارداشت: نگرانی‌های ترکیه نسبت به درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو را مشروع دانسته و جدی می‌گیریم.
وی افزود: «اگر ترکیه خود را در خطر احساس می‌کند، به موجب قانون “همه برای یکی، یکی برای همه” که اصل اساسی ناتو است، ما هم خود را در خطر احساس کنیم. بنابراین، نگرانی‌های ترکیه را جدی می‌گیریم و آماده کمک به حل این مسئله هستیم».
وسویوف با اشاره به حمایت واضح استونی از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تصریح کرد که مذاکرات این کشورها با ترکیه ادامه دارد و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز از این مذاکرات حمایت می‌کند.
وی با بیان اینکه ترکیه و استونی کشورهای مرزی ناتو هستند، متذکر شد: معتقدم که دو کشور نگرانی‌های یکدیگر را درک می‌کنند. ما در شمال و ترکیه در جنوب، به‌رغم اینکه در مناطق متفاوت قرار داریم، نگرانی‌های یکدیگر را در می‌کنیم. ولی انتظار من از دیدارها در اینجا همکاری نزدیک‌تر در مورد موضوعات مربوط به ناتو است.
وسویوف در مورد جنگ در اوکراین گفت: «ابتدا باید به جنگ پایان دهیم. این هم باید از طریق شکست قاطع طرف روسی باشد. اگر این حمله شکست نخورد، به جاهای دیگر سرایت می‌کند که نمی‌توانیم متحمل آن شویم. تنها اوکراین نیست که در اینجا هدف حمله قرار می‌گیرد، بلکه تمام اصول اروپا و امنیت بین‌المللی نیز مورد حمله قرار دارد. همچنین تعییر سرنوشت خود یک حق است. این یعنی به‌رسمیت شناختن حاکمیت همسایه و عدم تغییر اجباری مرزهای آن است».
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا