بین الملل

اسلواکی: اوکراین یکی از فاسدترین کشورهای جهان است

نخست وزیر اسلواکی با ابراز تردید درباره تامین بودجه بی‌سابقه از جانب اتحادیه اروپا برای اوکراین، این کشور را یکی از «فاسدترین کشورهای جهان» خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی پس از اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل، به طور مشخص تخصیص ۵۰ میلیارد یورو برای اوکراین در بودجه پیشنهادی اتحادیه اروپا را زیر سوال برد و در ادامه نیز اوکراین را فاسدترین کشور جهان توصیف کرد.

وی با طرح پرسشی طعنه‌آمیز گفت: آیا تامین بودجه برای اوکراین نتیجه این جنگ را تغییر می‌دهد؟ پس بیایید ۵۰ میلیارد دیگر سرمایه‌گذاری کنیم و اصلا هم مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد؟

نخست وزیر اسلواکی همچنین با افزایش کمک این کشور به اتحادیه اروپا به اندازه حدود ۴۰۰ میلیون یورو در بازه‌ای چهار ساله، موافقت کرد به شرط آنکه این بلوک قول بدهد که نگذارد «کی‌یف این پول را بدزدد.»

فیکو گفت: اوکراین از فاسدترین کشورهای جهان است و شرط ما برای حمایت مالی بیشتر( از اتحادیه اروپا) این است که کسی پول اروپایی‌ها( از جمله مردم اسواکی) را بالا نکشد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا «هیچ برنامه‌ صلحی» ندارد و سران چندین کشور عضو به دلیل فقدان انسجام درباره نحوه حرکت رو به جلو، «به بن‌بست رسیده‌اند»، تاکید کرد که متقاعد کردن مردم اسلواکی برای «کشیدن چک سفید برای اوکراین» کار دشواری است.

فیکو تاکید کرد: آیا راهبرد، تداوم ریخت و پاش پول آنجاست، یعنی ماهی ۱.۵ میلیارد یورو بدون هیچ نتیجه‌ای و ما هم باید منابع داخلی خودمان را کاهش دهیم؟ هرچه نباشد، مشکلات بزرگی داریم و بودجه دولتی ما شرایط دشواری دارد.

نخست وزیر اسلواکی تنها رهبر اتحادیه اروپا نیست که از تداوم تلاش‌ها در راستای تقویت مالی کی‌یف به شدت انتقاد کرده است. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در اجلاس روز جمعه گفت که راهبرد هزینه میلیاردی برای کمک به اوکراین به شکست انجامیده است. او با تعهد به عدم تایید تخصیص بودجه ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین گفت: «اوکراینی‌ها در میدان جنگ پیروز نخواهند شد.»

آگهی
دکمه بازگشت به بالا