بین الملل

امضای توافقنامه همکاری بین «بیشکک» و« واشنگتن» نیازمند اراده سیاسی دو کشور است


دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی گفت: امضای توافقنامه همکاری جدید بین «بیشکک» و «واشنگتن» نیازمند اراده سیاسی دو کشور است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «دونالد لو» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی و سفیر سابق آمریکا در بیشکک خاطر نشان کرد که توافقنامه جدید همکاری بین ایالات متحده و قرقیزستان آماده شده و منتظر امضای آن هستیم.

وی درباره نتایج این دیدارها گفت: ما توافقنامه‌ای را آماده کرده‌ایم و منتظر امضای آن به زودی هستیم. وزیر خارجه جدید قرقیزستان را به واشنگتن دعوت کرده‌ایم و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه کشورمان مشتاقانه منتظر این دیدار است.

 وی افزود: اخیراً نشستی در واشنگتن با تعدادی از وزرای کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد و همچنان مایلیم با دولت قرقیزستان روابطی در سطح عالی برقرار کنیم.

لازم به ذکر است که دونالد لو در ماه می سال 2021، قبل از پایان مأموریت دیپلماتیک خود در قرقیزستان که تقریباً 3 سال بر روی تصویب یک توافقنامه جدید کار می‌کرد، پایان مذاکرات در مورد مسائل فنی را اعلام و خاطرنشان کرد که امضای این توافق بستگی به اراده سیاسی بیشکک و واشنگتن دارد.

گفته می‌شود احتمالا سفیر سابق آمریکا در دوران حضور خود در قرقیزستان تضمین‌های برای امضای توافقنامه همکاری بین دو کشور را گرفته باشد.

یاد آوری می‌شود که قرارداد قبلی آمریکا با قرقیزستان که از سال 1993 لازم الاجرا بود، در ژوئیه 2015 توسط قرقیزستان (دوره ریاست آتامبایف) به طور یک جانبه  لغو شد.

پس از لغو توافقنامه همکاری در سال 2015 آمریکا باید پایگاه هوایی خود در فرودگاه «مناس» را ترک می‌کرد که این اقدام نیز اتفاق افتاد.

مقامات آمریکایی تاکنون بارها خواستار امضای توافقنامه بین دو کشور هستند تا بتوانند حضور خود را در منطقه آسیای مرکزی و در نزدیکی مرزهای روسیه و چین دو رقیب خود در این منطقه افزایش دهند.

بدون شک روسیه و چین با امضای این توافقنامه مخالف هستند و یکی از دلائل به تاخیر افتادن امضای آن فشار سیاسی مسکو بر بیشکک است.

انتهای پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا