بین الملل

امیرعبداللهیان: در آینده نزدیک صادرات واکسن های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام توافق با مجارستان برای پذیرش ورود اتباع ایرانی واکسینه شده با واکسن های ایرانی به این کشور گفت: در آینده نزدیک صادرات واکسن های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (پنجشنبه) میزبان «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان در محل وزارت امور خارجه بود، بعد از دیدار و گفتگو با همتای مجارستانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفتگوهای انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای مجارستانی گفت: امروز گفتگوهای خوب و توافقاتی مهم بین ایران و مجارستان انجام شد. 

امیرعبداللهیان افزود: پنج سند را امروز به امضا رساندیم سند اول همکاری های فرهنگی است که بین رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان به امضا رسید. یادداشت تفاهم همکاری آموزشهای دیپلماتیک بین دو کشور را به امضا رساندیم. سند همکاری های گمرکی امضا و نهایی شد. سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از دیگر دستاوردهای این سفر است.

وی به سند تفاهم برنامه همکاری در چارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای دانشجویان ایرانی اشاره کرد و افزود: یک اتفاق مهم امروز رقم خورد و به پاس قدردرانی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی که در ماههای اخیر موفق به تولید انبوه واکسن ایرانی در چند شرکت و موسسه علمی و فناوری شدند، سندی را در این رابطه به امضا رساندیم. براساس این توافق تمامی واکسن های ایرانی با صدور گواهی از مبدا ایران میتواند مورد پذیرش مجارستان قرار بگیرد و در صدور ویزا  به عنوان ملاک مطرح است.

وی گفت: با کشورهای دیگر در حال رایزنی هستیم برای اینکه واکسن ایرانی که از استاندارد فوق العاده بالایی برخوردار است، مورد پذیرش قرار بگیرد و بعنوان پایه ای برای صدور ویزا و رفت و آمد اتباع کشورمان به آن کشور شود. 

وزیر خارجه عنوان کرد: درباره افغانستان و کمک به مردم این کشور گفتگو کردیم. وزیر خارجه مجارستان به همراه خود محموله ای از واکسن اهدایی برای واکسینه کردن ۴ میلیون افغانستانی در ایران را با خود به همراه آورد.

وی افزود: بخش محدودی از این آمار چهار میلیون نفری شامل پکیجی خواهد بود که از مجارستان اهدا شده است ولی ما همین مقدار نگاه انساندوستانه مجارستان به آوارگان و اتباع افغانستان را که در بحران اخیر این کشور وارد ایران شدند را مورد قدردانی قرار میدهیم. 

وزیر خارجه بیان کرد:در جریان این سفر توافق کردیم درباره موضوعات مختلف همکاریها را تپسعه دهیم و این سندها بخشی از اهدافی بود که در این سفر محقق شد.

امیرعبداللهیان گفت: امروز نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجازستان تشکیل جلسه می دهد که از طرف مجارستان به ریاست وزیر خارجه و از طرف ایران به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی تشکیل خواهد شد. درباره صدور گواهی واکسیناسیون بین دو کشور و پذیرش واکسن دارای استاندارد بالای ایرانی برای تردد اتباع ایرانی به مجارستان، این توافق از فردا اجرایی می شود.
وی گفت: ضمن ادای احترام به دانشمندان ایرانی مایلم تاکید کنم در آینده نزدیک صادرات واکسن های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا