بین الملل

انتقاد تند قانونگذاران هلند از نخست وزیر بابت ارسال «اف-16» به اوکراین


قانونگذاران هلند از نخست وزیر این کشوردر زمینه تصمیم گیری برای ارسال جنگنده «اف-16» به اوکراین انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، احزاب راست و چپ افراطی هلند از «مارک روته»  نخست وزیر این کشور به دلیل دور زدن پارلمان و اعلام قصد خود برای ارائه جنگنده «اف-۱۶» به اوکراین انتقاد کردند.

به گزارش وبگاه «پراودا» به نقل از«یورو اکتیو، برخی نمایندگان پارلمان هلند اظهار کردند که چنین تصمیم مهمی مستلزم رایزنی‌های پارلمانی است.

«جاسپر ون دایک» نماینده سوسیالیست پارلمان هلند گفت:«تامین اف-16 به اوکراین تصمیم مهمی است که باید ابتدا با نمایندگان مورد بحث قرار گیرد.»

هلند در ماه می با اعلام ایجاد ائتلاف مشترک با انگلیس که بعداً چند کشور دیگر به آن ملحق شدند، آمادگی خود را برای ارائه جنگنده اف-16 به اوکراین اعلام کرد.

ون دایک گفت که پارلمان سئوالاتی از روته دارد، به ویژه اینکه آیا می‌توان از این جنگنده در خاک روسیه استفاده کرد و چگونه این تصمیم باید از تشدید بیشتر درگیری جلوگیری کند.

در همین حال، حزب راست افراطی هلند نیز نسبت به بمباران احتمالی تأسیسات روسیه توسط اوکراین با این جنگنده‌ها ابراز نگرانی کرد.

این حزب اعلام کرد، حتی اکنون که روته در حال خارج شدن از قدرت است، او هلند را بیشتر به جنگ می کشاند.

تاکید کشورهای هلند و دانمارک برای ارائه محموله اول جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه، واکنش تند دیپلمات ارشد مسکو در کپنهاگ را همراه شد.

«ولادیمیر باربین» سفیر مسکو در دانمارک روز دوشنبه گفت که تصمیم دو کشور برای ارائه این هواپیماهای جنگی به اوکراین فقط جنگ را تشدید و روند عملیات نظامی ویژه روسیه را طولانی‌تر می‌کند. باربین توضیح داد: «این واقعیت که دانمارک هم‌اکنون تصمیم به اهدای ۱۹ فروند جنگنده اف-۱۶ به اوکراین گرفته است، منجر به تشدید درگیری می‌شود.»

وبگاه آمریکایی «بیزینس اینسایدر» به نقل از یک کارشناس هوانوردی نوشت که جنگنده اف-۱۶ آنقدر شکننده است که به پایگاه‌های هوایی ویژه نیاز دارد و این پایگاه‌ها می‌توانند توسط روسیه شناسایی و هدف قرار گیرند.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا