بین الملل

با ابلاغ رئیس‌جمهور؛ سرانجام پارلمان جدید عراق تشکیل جلسه می‌دهد


رئیس‌جمهور عراق در ابلاغیه‌ای خواستار تشکیل اولین جلسه پارلمان جدید در نهم ژانویه شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق امروز (پنج‌شنبه) در ابلاغیه‌ای، از نمایندگان جدید پارلمان خواست تا اولین جلسه خود را ۱۰ روز دیگر در نُهم ژانویه ۲۰۲۲ برگزار کنند.

به نوشته وبگاه المعلومه، در این دستور آمده است که طبق قانون اساسی و بنا به رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی، اولین جلسه پارلمان باید در نهم ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه) برگزار شود. در این ابلاغیه همچنین آمده است که رئیس اولین جلسه باید مسن‌ترین نماینده باشد.

به طور معمول در جلسه اول پارلمان نماینده‌های پس از ادای سوگند و انتخاب هیأت رئیسه وارد مهم‌ترین دستور کار خود یعنی تشکیل و اعلام فراکسیون اکثریت می‌شوند. فراکسیونی که قرار است نخست‌وزیر را معرفی کند. این فرایند نیز گاهی تا چند هفته به طول می‌انجامد، به طوریکه گاهی دو فراکسیون مدعی اکثریت می‌شوند و شاهد رایزنی‌ها و کش و قوس‌های فراوانی در میان احزاب سیاسی عراق خواهیم بود.

همچنین احتمال به تعویق افتادن تاریخ اولین جلسه پارلمان به بهانه عدم حد نصاب نمایندگان وجود دارد و طبق قانون عراق، اولین جلسه تا ۱۵ روز می‌تواند به تعویق بیفتد.

به نظر می‌رسد فرایند انتخاب نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان با توجه به مسائلی که در خصوص اعتراض به نتیجه انتخابات به وجود آمد، پیچیده‌تر از دوره‌های گذشته باشد. به هر حال دادگاه فدرال عراق روز دوشنبه رأی نهایی خود را صادر و نتیجه انتخابات را تأیید کرد و به سه ماه اعتراض و تجمعات پایان داد.

روز گذشته اولین رایزنی‌ها برای تشکیل دولت در جلسه کمیته هماهنگی شیعیان عراق به رهبری «هادی العامری» با «مقتدی صدر» در نجف اشرف برگزار شد و به گفته عامری این گفت‌و‌گوها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا