بین الملل

تاکید تاجیکستان و قرقیزستان بر حل مسالمت آمیز مسائل مرزی


در مذاکرات نمایندگان استان «سغد» تاجیکستان و «باتکن» قرقیزستان بر حل و فصل مسالمت آمیز مسائل مرزی بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، روز گذشته به میزبانی تاجیکستان در یکی از مناطق مرزی این کشور (جمعیت دهات خیستورز ناحیه باباجان غفوراف) نشست مشترک نمایندگان استان سغد این کشور و باتکن قرقیزستان برگزار شد.

ریاست هیات‌های دو کشور را در این مذاکرات «رجب‌بای احمدزاده»، رئیس استان سغد تاجیکستان و «عبدالکریم علیم‌بایف»، استاندار باتکن قرقیزستان بر عهده داشتند.

در این مذاکرات همچنین «رجبعلی رحمانعلی»و «اولاربیک شارشی‌اف»، فرماندهان نیروهای مرزبانی تاجیکستان و قرقیزستان، نمایندگان نهادهای انتظامی و امنیتی مناطق سغد و باتکن، روسای شهرها و مناطق مرزی، نمایندگان مردم شهرک‌های مرزی شرکت کردند.

در نتیجه این مذاکرات، دو طرف توافق کردند که بین جمعیت مرزی مناطق سغد تاجیکستان و باتکن قرقیزستان بیش از پیش مسائل را توضیح دهند و بر اهمیت حل و فصل همه مشکلات و اختلافات مرزی منحصرا از طریق مذاکره و تفاهم متقابل تاکید کنند.

طی این دیدار برنامه فعالیت‌های مشترکی که قرار است در سال 2023 با هدف تقویت اقدامات اعتماد متقابل و حل و فصل مسائل مرزی اجرا شود، تدوین شد.

به رهبران شهرها و نواحی مرزی منطقه سغد و باتکن دستور داده شد تا بر اساس این طرح برای دستیابی به اهداف تعیین شده، برنامه‌های عملیاتی مشخصی را تدوین کنند.

شرکت‌کنندگان در این مذاکرات خواستار تعیین خط مرزی دولتی بین منطقه سغد تاجیکستان و منطقه باتکن قرقیزستان از طریق مذاکرات سازنده شدند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا