بین الملل

تحلیلگر عراقی در گفت‌و‌گو با فارس: به استفاده از تجربیات ایران نیاز داریم


یک تحلیلگر سیاسی عراقی در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران گفت که عراق به تجربیات ایران در زمینه‌های مختلف نیازمند است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمود الهاشمی» تحلیلگر سیاسی عراقی و مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی «الاتحاد» گفت که سفر «عبداللطیف الرشید» رئیس‌جمهور این کشور به تهران و سفرها و دیدارهای این چنینی در دوره نخست‌وزیری محمد شیاع السودانی فرصت‌های خوبی برای همکاری‌های بیشتر میان دو کشور فراهم می‌آورد.

الهاشمی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت که ایران و عراق روابط تاریخی و دینی و فرهنگی و مرزی مشترک به طول ۱۴۵۰ کیلومتر دارند که طولانی‌ترین مرز عراق با همسایگانش محسوب می‌شود.

مدیر مرکز پژوهش‌های راهبردی «الاتحاد» افزود: «همچنان معتقدیم که عراق به استفاده از تحربیات جمهوری اسلامی ایران در حوزه تبادلات علمی، فرهنگی و فنی نیاز دارد و شرکت‌های ایرانی باید در توسعه اقتصادی و خدماتی عراق مشارکت داشته باشند».

محمود الهاشمی در خصوص تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز گفت که عراق باید به این تحریم‌ها بی توجه باشد، چرا که آن‌ها غیر الزام‌آور و یکجانبه (خارج از چارچوب شورای امنیت سازمان ملل) است و مانع توسعه روابط دو کشور همسایه‌ای می‌شود که به همکاری بیشتر تمایل دارند.

این تحلیلگر سیاسی عراقی در پایان سخنان خود گفت: «تاکید می‌کنم که با توجه به اهمیت موقعیت دو کشور بر روی نقشه جهان و همچنین در حوزه امنیت، منابع آبی و تجارت، لازم است ایران و عراق با وسایل حمل و نقل پیشرفته بیش از گذشته به یکدیگر متصل شوند.»

صبح شنبه نهم اردیبهشت ماه هواپیمای حامل رئیس جمهور عراق در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست و رشید با استقبال سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی وارد تهران شد و بلافاصله با حضور در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی همتای ایرانی قرار گرفت و پس از نشست هیأت‌های عالیرتبه دو کشور، روسای جمهور در نشست خبری مشترک حضور یافتند.

رئیس جمهور ایران در نشست خبری با همتای عراقی در تهران به تفاهم امنیتی بین دو کشور که در سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی با عراق به امضا رسید اشاره کرد و گفت: «کوچکترین ناامنی در هر کجای کشور عراق ناامنی ایران محسوب می‌شود، لذا امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت زیادی دارد و تفاهم امنیتی دو کشور نه فقط به امنیت دو کشور، بلکه به امنیت منطقه کمک می‌کند».

گفتنی است توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۱ در سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی توسط علی شمخانی و مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد امضا شد. شمخانی هم در دیدار با همتای عراقی بر ضرورت اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور، به منظور تسریع توسعه همه‌جانبه روابط تأکید کرد.

رئیس جمهور عراق نیز در نشست خبری با همتای ایرانی در تهران با اشاره به کمک‌ها و حمایت‌های ایران از عراق چه در دوران صدام و چه حضور آمریکایی‌ها و چه در مبارزه با داعش، گفت که ملت عراق کمک ایران را فراموش نخواهد کرد. وی که کشورش میزبان پنج دور مذاکره ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بوده است، همچنین در این نشست خبری ضمن تبریک به خاطر بهبود روابط ایران و عربستان، گفت که این موضوع باعث تثبیت امنیت خواهد شد و به امنیت منطقه و ملت‌های منطقه کمک خواهد کرد.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا