بین الملل

ترکیه دلایل مخالفتش با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را در بروکسل توضیح می‌دهد

دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در نشست سران ناتو در مادرید اعلام خواهد کرد که آنکارا از موضع خود در مورد “کشورهای حامی تروریسم” درخصوص پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف دست نخواهد کشید.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: دپارتمان ارتباطات ریاست جمهوری در ۱۷ ژوئن در بروکسل گفتگویی در مورد آینده ناتو پس از جنگ اوکراین برگزار خواهد کرد تا قبل از نشست سران ناتو که با حضور اردوغان در ۲۸ و ۳۰ ژوئن برگزار می‌شود، دیدگاه ترکیه را از طریق ابزارهای دیپلماتیک به تمام جهان منتقل کند. 
طبق اعلام نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان در نشست ناتو تاکید خواهد کرد که ترکیه از موضع خود در قبال کشورهای حامی تروریسم و ​​سازمان‌های تروریستی دست نخواهد کشید.
این نشست که برای روز جمعه برنامه ریزی شده است، فرصت دیگری برای ترکیه خواهد بود تا با استفاده از دیپلماسی عمومی، اهداف خود را توضیح دهد .
دبیرکل ناتو از آمادگی سوئد برای رفع نگرانی‌های ترکیه درباره عضویت این کشور در ناتو ابراز خرسندی کرد.
نخست وزیر سوئد اخیرا گفت که کشورش نگرانی‌های ترکیه به ویژه نگرانی‌های امنیتی در مورد مبارزه با تروریسم را بسیار جدی می‌گیرد و دنبال حل این مسائل است.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دوشنبه در اظهاراتی از این تصمیم دولت سوئد برای رسیدگی به نگرانی‌های آنکارا ابراز خرسندی کرد و گفت: سوئد عملا شروع به تغییر قوانین ضد تروریسم خود کرده و این کشور اسکاندیناوی تضمین خواهد کرد که چارچوب قانونی صادرات تسلیحات منعکس کننده وضعیت آینده آن به عنوان عضو جدید ناتو در قبال تعهدات به دیگر متحدان است.این دو، گامی مهم برای مقابله با نگرانی‌های مطرح شده از سوی ترکیه است.
استولتنبرگ توضیح داد: هدف این است که این مسائل را در سریع ترین زمان ممکن حل کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت به فنلاند و سوئد به عنوان اعضای کامل خوشامد بگوییم.
دبیرکل از گفتن این موضوع که آیا موضوع مذکور قبل از نشست سران ناتو در مادرید در تاریخ ۲۸ ژوئن یا قبل از انتخابات پارلمان سوئد در ۱۱ سپتامبر حل خواهد شد یا خیر، خودداری کرد.
پس از چند دهه عدم تعهد نظامی، جنگ روسیه در اوکراین باعث شد فنلاند و سوئد در ماه مه برای پیوستن به ناتو درخواست دهند اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه این دو کشور را به حمایت از شبه نظامیان کُرد پ.ک.ک که ترکیه آنها را “تروریست” می داند متهم کرد و با پیوستن آنها به ائتلاف نظامی ناتو تا زمانی که سیاست‌های خود را تغییر ندهند، مخالفت کرد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا