بین الملل

تشکیل قریب الوقوع دولت جدید لبنان/ کارشکنی‌های «سعد الحریری»

یک روزنامه لبنانی با اشاره به قریب الوقوع بودن تشکیل کابینه جدید لبنان از کارشکنی های «سعد الحریری» در این مسیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه لبنانی «الأخبار» مطلبی را در خصوص تشکیل کابینه جدید لبنان نوشت. این روزنامه در مطلب خود آورده است: آخرین گزارش ها حاکی از آن است که «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف لبنان به پایان کار خود در مرحله تشکیل دولت رسیده است.

بر اساس این گزارش، الأخبار در مطلب خود آورده است: به نظر می رسد که باید در آینده نزدیک شاهد تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست «نجیب میقاتی» باشیم. بنابراین، نام او در کنار کسانی نخواهد بود که از تشکیل کابینه انصراف دادند.

روزنامه مذکور در ادامه مطلب خود تأکید کرده است: «حسین خلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب الله مسئولیت برقراری ارتباطات و هماهنگی میان حزب‌الله و جنبش امل با «میشل عون» و نجیب میقاتی را از چند روز گذشته بر عهده گرفته است. حزب الله و جنبش امل خواستار تشکیل دولت به هر قیمتی هستند و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

الأخبار همچنین می افزاید: حزب الله و جنبش أمل شروط خاصی در دولت آینده ندارند و منتظر توافق نخست وزیر مکلف با رئیس جمهور برای توزیع پست‌های وزارتی هستند. تماس‌های حزب الله و جنبش امل تنها محدود به میشل عون و نجیب میقاتی بوده و دو طرف بر تشکیل دولت در اسرع وقت و عبور از همه موانع تاکید دارند.

«نجیب میقاتی» درحال حاضر از سوی نخست وزیران سابق لبنان به ویژه سعد الحریری تحت فشار است؛ حریری قصد کارشکنی در مسیر تشکیل کابینه را دارد این روزنامه لبنانی در ادامه مطلب خود به کارشکنی ها در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان نیز اشاره کرده و گفته است: منابع آگاه اعلام کردند که در حال حاضر نخست وزیر مکلف تحت فشار شدید از سوی نخست وزیران سابق به ویژه سعد حریری و فواد سنیوره قرار دارد و این دو طرف با سخت‌گیری درباره اسامی وزرا سعی دارند امور را وارد مرحله پیچیده‌تری کنند.

الأخبار تأکید کرده است: به نظر می‌رسد که حریری نمی‌خواهد نجیب میقاتی در مأموریتی که خود در اجرایش شکست خورد، موفق شود. پیشتر نیز گزارش های متعددی در خصوص کارشکنی های سعد الحریری در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان منتشر شده بود.

چندی پیش، روزنامه «الجمهوریه» رایزنی ها برای تشکیل دولت جدید این کشور را مثبت و سازنده ارزیابی کرد. این روزنامه نوشت: احتمال اینکه در اوایل هفته آتی از دولت جدید لبنان رونمایی شود، زیاد است. روزنامه مذکور در مطلب خود آورده است: پست‌های حساس و کلیدی توزیع شده و اسامی آن شخصیت های متصدی آنها به غیر از نام مطرح شده برای وزارت کشور که توافقی خواهد بود، مشخص شده است.

روزنامه الجمهوریه عنوان کرده است: اگر در لحظات آخر اتفاق خاصی رخ ندهد، امکان تشکیل قریب الوقوع دولت لبنان وجود دارد. گفتنی است، طی روزهای گذشته سلسله رایزنی‌های فشرده‌ای میان طرف‌های مختلف لبنانی برای تشکیل دولت جدید این کشور انجام شده است.

در این میان، «نجیب میقاتی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه و «میشل عون» رئیس جمهور این کشور طی چند نوبت با یکدیگر دیدار و گفتگو کرده اند. آخرین اخبار حاکی از آن است که روند گفتگوها میان طرف‌های مختلف به ویژه میان میقاتی و عون مثبت و سازنده بوده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا