بین الملل

تنش لفظی شدید میان ترامپ و فرمانده آمریکایی بر سر نحوه سرکوب اعتراضات


رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جلسه‌ای محرمانه با رئیس وقت ستاد مشترک ارتش این کشور درباره نحوه سرکوب اعتراضات علیه نژادپرستی پلیس، وارد جدال شدید لفظی شده و با الفاظ توهین آمیز یکدیگر را خطاب قرار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ بر اساس محتویات کتاب «صادقانه، ما قطعاً این انتخابات را بردیم» به نوشته «مایکل بندر» خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال»، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و ژنرال «مارک میلی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا، در تابستان ۲۰۲۰، بحث‌های بسیار پرتنشی در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات مرتبط با بی‌عدالتی‌های نژادی داشتند.

وبگاه «اکسیوس» نیز که نسخه‌هایی از کتاب فوق را مشاهده کرده، گزارش کرد که در زمانی‌که ترامپ به دنبال استناد به «قانون شورش» بود تا از طریق آن بتواند با استقرار ارتش و نظامیان گارد ملی در سراسر آمریکا، معترضان به رفتارهای خشونت‌بار و نژادپرستانه پلیس را سرکوب کند، تلاش کرد تا میلی را به عنوان کارزار نظامی مقابله با اعتراضات علیه خشونت و نژادپرستی پلیس که بعدها به آشوب تبدیل شد، مسئول کند.

اکسیوس بخش‌هایی از این کتاب را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «ترامپ که با (بیل) بار [ دادستان کل کشور] و [ وزیر دفاع مارک ] اسپر و میلی در اتاق بررسی اوضاع نشسته بود، ادعاها درباره خشونت (در کشور آمریکا) را بزرگنمایی کرد و با اعلام این که میلی را “مسئول” (سرکوب اعتراضات) می‌کند، نگرانی را در مقام‌ها به وجود آورد».

در ادامه این کتاب آمده است: «میلی در جلسه‌ای خصوصی به ترامپ درباره نقشی که به وی داده بود، اعتراض کرده بود. او یک مشاور بود نه فرمانده اما ترامپ از اوضاع ناراضی بود و حرف خودش را می‌زد و بر سر وی (میلی) فریاد زد: “بهت گفتم که تو لعنتی مسئولی!»

طبق آن چه در کتاب آمده است، میلی نیز با فریاد خطاب به ترامپ گفت: «من مسئول نیستم! تو لعنتی نمی‌توانی این گونه با من حرف بزنی!»

میلی سپس با عصبانیت خطاب به افرادی که در جلسه حضور داشتند، گفت: «لعنتی. یک اتاق پر از حقوقدان در این جا وجود دارد. آیا کسی هست که وظیفه و مسئولیت حقوقی مرا به وی اطلاع می‌دهد؟»

بار سپس در تأیید اظهارات میلی گفت: «آقای رئیس‌جمهور، حق با اوست. ژنرال (میلی) درست می گوید».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با رد روایت درج شده در کتاب مذکور، از طریق یکی از مشاوران خود مدعی شده است که هرگز چنین بحث و جدلی بین او و میلی رخ نداده است.

اکسیوس به نقل از ترامپ این گونه نوشته است: «این کاملاً یک خبر جعلی است و چنین چیزی هرگز رخ نداده است. من طرفدار ژنرال میلی نیستم اما هرگز چنین بحثی با وی نداشتم و کل ماجرا دروغ است. او هرگز جواب مرا نداده است. مایکل بندر هرگز از من در این باره سؤال نپرسیده است و این کاملاً یک خبر دروغ است».

ترامپ سپس تصریح کرد که اگر ژنرال میلی واقعاً بر سر وی فریاد می‌زده است، اخراج می‌شده است.

با این حال، بندر با دفاع از گزارش خود، تصریح کرد: «چندین نفر از مقام‌های ارشد دولت (ترامپ) در طول صدها ساعت مصاحبه با دهها مشاوره ترامپ در امور جهانی، مشاجره (بین ترامپ و میلی) را تأیید کرده‌اند».

بندر در این خصوص گفت: «برخلاف اظهارات آقای ترامپ، من در یک سؤال کتبی از رئیس‌جمهور سابق (دونالد ترامپ) در خصوص نقطه‌نظرش درباره این بحث و جدل خاص سؤال پرسیدم….وی پاسخ نداد».

در جریان اعتراضات سراسری علیه رفتارهای خشونت‌آمیز و نژادپرستانه پلیس آمریکا با اقلیت‌ها به ویژه سیاهپوستان، ترامپ با آشوبگر خطاب کردن معترضان، دستور استقرار هزاران نیروی گارد ملی آمریکا در ایالات مختلف آمریکا برای سرکوب اعتراضات را صادر کرد.

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا