بین الملل

«جباراف»: وجود منابع غنی آسیای مرکزی به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای منجر خواهد شد


رئیس جمهور قرقیزستان در مجمع بین المللی «آستانه» گفت: ذخایر بزرگ منابع طبیعی، پتانسیل جمعیتی قابل توجه، فرصت های ترانزیتی در مرکز اوراسیا همه شرایط را برای همکاری و توسعه مشترک دوجانبه ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در سفر به قزاقستان در مجمع بین المللی «آستانه» شرکت و در مورد مزایای همکاری کشورهای آسیای مرکزی در جهت کسب سود اقتصادی و زیست محیطی برای کل منطقه مطالبی را بیان کرد.

جباراف خاطرنشان کرد: این منطقه با تنوع قابل توجهی از فرصت ها و چالش ها از سایر کشورهای جهان متمایز است.

وی گفت: ذخایر بزرگ منابع طبیعی، پتانسیل جمعیتی قابل توجه، فرصت های ترانزیتی در مرکز اوراسیا همه شرایط را برای همکاری و توسعه مشترک دوجانبه ایجاد می‌کند.

جباراف افزود: آسیای مرکزی یک فضای اقتصادی بزرگ با پتانسیل عظیم حمل و نقل و لجستیک است. همه اشکال همکاری و تعامل اقتصادی در اینجا از جمله در پلتفرم های منطقه ای مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کشورهای مشترک المنافع و سازمان همکاری شانگهای با موفقیت شکل می‌گیرد. علاوه بر این، تمام اجزای این سیستم متقابلاً یکدیگر را تکمیل و تقویت می‌کنند.

رئیس جمهور قرقیزستان تاکید کرد: این منطقه از نظر استراتژیک در محل تلاقی تمدنی و ژئوپلیتیکی قرار دارد و به عنوان نوعی پل بین آسیا، اروپا و خاورمیانه عمل می‌کند. در این زمینه، پلتفرم‌های منطقه‌ای با موفقیت در قالب C5+ روسیه، چین، ژاپن، کره، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و هند شکل گرفته است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما نمایندگان مردمان خویشاوند آسیای مرکزی به گذشته مشترک خود تاریخ و فرهنگ هزاران ساله خود افتخار می‌کنیم. ما اشتراکات زیادی در سنت ها و آداب و رسوم داریم.

بزرگترین مجمع بین المللی در تاریخ 8 ژوئن درشهر آستانه آغاز شده است. امسال این انجمن به موضوع «غلبه بر چالش ها از طریق گفت‌وگو: در مسیر همکاری، توسعه و پیشرفت» اختصاص دارد. این رویداد با حضور بیش از 100 سخنران و نمایندگان دیگر از بیش از 70 کشور برگزار شد.

پایان پیام/.


آگهی
دکمه بازگشت به بالا