بین الملل

حمایت کامل محمود عباس از مسکو در شورش واگنر


رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس جمهور روسیه حمایت کامل خود از مسکو در برخورد با شورش واگنر را اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز (شنبه)، با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

طبق گزارش شبکه «روسیا الیوم» به نقل از کرملین، محمود عباس در این گفت‌و‌گوی تلفنی از اقدامات دولت روسیه برای پاسداری از نظام قانونی این کشور حمایت کرده است.

براساس بیانیه کرملین، «محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌و‌گوی تلفنی‌ای که امروز (شنبه) انجام شده، حمایت کامل خوداز تحرکات حکومت روسیه (اشاره به شورش واگنر) برای پاسداری از نظام قانونی، قانون و نظم این کشور در پی وقایع روز بیست و چهارم ژوئن اعلام کرده است.»

در مقابل نیز پوتین بر موضع حمایتی مسکو از حل مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی موجود تاکید کرده است. رئیس جمهور روسیه در این تماس همچنین عید سعید قربان را به محمود عباس تبریک گفت.

روسیه جمعه شب پیش (۲۳ ژوئن)، وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. «یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» که در حال جنگ در اوکراین بود، در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند؛ اتهامی که وزارت دفاع روسیه، آن را رد کرد. در ساعات بعد نیروهای واگنر تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را تا رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

در پی آن، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام نیروهای تحت امر پریگوژین را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و گفت: «هر آن‌کس که این شورش را سازماندهی کرده، تلاش داشته کشور را تسلیم کند و آن را به جنگ داخلی بکشاند».

ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

پایان پیام/ص


آگهی
دکمه بازگشت به بالا