بین الملل

درخواست سناتور جمهوری‌خواه برای اعزام نظامیان بیشتر به افغانستان


رهبر جمهوری‌خواهان سنا ضمن غیرمسئولانه خواندن سیاست رئیس‌جمهور آمریکا در قبال افغانستان، خواستار اعزام نیروهای بیشتری به این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میچ مک‌کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرده پس از پایان مهلت ۳۱ اوت (نهم شهریور) که دولت برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تعیین کرده، نیروهای بیشتری را به این کشور بازگرداند.

وی سیاست بایدن در قبال افغانستان را بی‌ملاحظه و عاری از مسئولیت خواند و افزود اگر دولت برای فرستاندن نیروهای بیشتر در حمایت از نیروهای افغانستانی اقدام نکند، سفارت ایالات متحده در کابل ممکن است به دست گروه‌های شورشی بیفتد. 

به نوشته وبگاه «هیل»، مک‌کانل در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد، اظهار داشت: این چیزی است که باید اکنون اتفاق بیفتد. رئیس‌جمهور بایدن باید فوراً متعهد به حمایت بیشتر از نیروهای افغانستانی شود و این کار را با پشتیبانی هوایی نزدیک فراتر از ۳۱ اوت انجام دهد. در غیر این صورت، القاعده و طالبان ممکن است بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر را با سوزاندن سفارت ما در کابل جشن بگیرند. 

وی افزود: تا زمانی که رئیس‌جمهور بایدن به سرعت مسیر خود را تعدیل نکند، طالبان در راه دستیابی به یک پیروزی مهم نظامی است. به نظر می‌رسد آخرین اخبار مربوط به عقب نشینی بیشتر در سفارت ما و اعزام سریع نیروهای نظامی، آماده‌سازی برای سقوط کابل است. تصمیمات رئیس‌جمهور بایدن ما را به سمت عقبه‌ای بدتر از سقوط تحقیرآمیز سایگون در سال ۱۹۷۵ سوق می‌دهد. 

روز پنجشنبه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که پنتاگون نیروهای نظامی خود را در فرودگاه بین‌المللی کابل برای کمک به خروج کارکنان سفارت مستقر می‌کند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم گفته ۳۰۰۰ نظامی ارتش آمریکا طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده در کابل مستقر خواهند شد.

جان کربی تأکید کرده استقرار این نیروها موقت خواهد بود و مأموریت آنها تنها بر کمک به کاهش نیروهای سفارت و تسریع روند صدور روادید برای مترجمان افغانستانی و دیگران است و واشنگتن قصد ندارد بار دیگر در جنگ مداخله کند.

به نوشته هیل، قبل از اعلام این خبر، حدود ۶۵۰ نظامی آمریکایی برای حفاظت از فرودگاه کابل و سفارت در افغانستان باقی ماندند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اگرچه کابل هنوز در کنترل طالبان قرار نگرفته، اما تحولات اخیر نشان می‌دهد که این کشور شاهد موجی از تصرفات و پیشروی‌های عمده در بخش‌هایی از افغانستان است. قندهار و هرات، دو شهر بزرگ پس از کابل، روز پنجشنبه توسط طالبان تصرف شدند که یک پیشروی نگران‌کننده از سوی طرف مقابل برای مقامات دفاعی افغانستان است. طبق گزارش‌ها، از ۳۴ مرکز ولایت در افغانستان، ۱۲ مورد تصرف شده است.

پیش از این روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از مقام‌های آگاه کنونی و پیشین آمریکا گزارش داد دولت بایدن خود را برای سقوط کابل پایتخت افغانستان بسیار زودتر از آنچه چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، آماده می‌کند.

واشنگتن پست به نقل از یکی از این مقام‌ها افزود ارتش آمریکا در حال حاضر ارزیابی می‌کند سقوط ممکن است ظرف ۹۰ روز رخ دهد، در حالی که برخی می‌گویند ممکن است ظرف یک ماه این اتفاق بیفتد.

با این حال، جو بایدن تاکید دارد که تصمیمش درباره خروج نظامیان آمریکایی جای بحث ندارد و گفته به رغم عملکرد نظامی ضعیف نیروهای افغانستانی او از تصمیم برای پایان دادن به حضور نظامی ۲۰ ساله در افغانستان پشیمان نیست و با توجه به پیشروی‌های طالبان قصد تجدیدنظر در برنامه خروج ندارد. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا