بین الملل

دلایل تنش‌های مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی/ ابعاد بازیگری آمریکا در پرونده میدان گازی و نفتی کاریش

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

کارشناس مسائل منطقه گفت: لبنانی‌ها سعی دارند در مذاکره با اسرائیل منافع ملی خود را تامین کنند اما آمریکا سعی دارد در این پرونده مداخله کند و به نفع اسراییل مذاکرات را جهت‌دهی کند.


«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تنش‌های اخیر میان لبنان و رژیم صهیونیستی با محوریت مذاکرات ترسیم مرزها و میدان گازی کاریش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که حدود دو سال گذشته تاکنون بین لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح است، بحث مذاکرات ترسیم مرزها و حریم دریایی است. چندماه پیش، بحث دست اندازی اسراییل به میادین گازی و نفتی لبنان مطرح شده بود و هشدارهایی از سوی مقام‌های بیروت در این مورد به تل‌آویو داده شد اما پس از آن بحث مذاکرات میان دو طرف بر سر ترسیم مرزها را شاهد بودیم. توجه داشته باشید که اسراییل از ۲۵ سال پیش تاکنون امکان دست‌اندازی به هیچکدام از منابع انرژی لبنان را نداشته است  و حالا در شرایط کنونی به فکر تعدی و سوءاستفاده از این منابع افتاده است که در اختیار لبنان بوده و قانونا به بیروت تعلق دارد.

وی ادامه داد: اینکه چرا اسراییل در شرایط کنونی به دنبال دست‌اندازی به منابع انرژی لبنان است، دو دلیل عمده دارد. نخست بحث تامین انرژی خود و دوم صادرات نفت و گاز به اروپا که دلیل و ریشه آن بحران اوکراین است. بر همین اساس اوضاع تا حد زیادی میان لبنان و اسراییل خوب نیست اما لبنانی‌ها همچنان کانال مذاکره را با تل‌آویو را باز گذاشتند. این در حالی است که دبیرکل حزب‌الله لبنان هم بارها در مورد تعدی اسراییل به منابع انرژی کشورش هشدار داده و اعلام کرده در هرگونه مذاکره باید منافع مردم لبنان و این کشور مورد تایید قرار بگیرد و ترسیم مرزها به هیچ‌وجه نباید به گونه‌ای پیش برود که صرفاً منابع رژیم صهیونیستی در این بین مد نظر قرار بگیرد. در این میان توجه داشته باشید که ایالات متحده هم به نوعی سعی دارد تا بتواند در این پرونده مداخله کند و به نظر می‌رسد که به نفع اسراییل اقدام به جهت‌گیری در مذاکرات خواهد کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: چندی پیش میانجی آمریکا به بیروت سفر کرد و مستقیماً با میشل عون، رییس جمهوری لبنان دیدار کرد که در آن دیدار مقامات لبنان اعلام کردند که به هیچ وجه حاضر نیستند منافع ملت و کشور خود را اسیر سیاسی کاری‌ها در مذاکرات با رژیم صهیونیستی بر سر تقسیم مرزها کنند. اینکه آمریکایی ها چگونه به این پرونده نگاه می‌کنند واقعاً مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید واشنگتن چه اقدامی را در قبال این پرونده صورت می‌دهد. آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که اسراییل صراحتاً می‌خواهد در بحران فعلی اوکراین و روسیه، برای خود یک وضعیت مشخص از منظر اقتصادی و ژئوپلتیکی به وجود بیاورند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درتوجه کنید که اسراییل به دنبال صادرات انرژی به اروپا است و قصد دارد تا از «میدان گازی و نفتی کاریش» به نفع خود بهره‌برداری کند و نفت و گاز لبنان را به اروپا صادر کند. این در حالی است که هم ارتش لبنان و هم حزب‌الله لبنان در حال رصد اوضاع هستند و نمی‌گذارند که دست‌اندازی به این منابع صورت بگیرد. بر این اساس چشم‌انداز مذاکرات هنوز مشخص نیست و رژیم صهیونیستی و لبنان هنوز به بن‌بست نرسیدند که بخواهند مذاکرات را متوقف کنند یا به یکدیگر چنگ و دندان نشان دهند. حال باید منتظر بود و دید که اوضاع، خصوصاً با توجه به بازیگری آمریکا در این پرونده چگونه پیش می‌رود و تل‌آویو در عرصه سیاسی چگونه سعی می‌کند این پرونده را جلو ببرد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا