بین الملل

دیدار نمایندگان برخی کشورها با سران طالبان و مقام‌های پیشین افغانستان


نمایندگان ویژه چین، روسیه و پاکستان برای افغانستان به کابل سفر کرده و با رهبران طالبان و مقام‌های پشین افغان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نمایندگان ویژه چین، روسیه و پاکستان برای افغانستان به کابل سفر کرده و با رهبران طالبان و مقام‌های پشین افغان دیدار و گفت‌وگو کردند.

باختر گفته است که دیدار این نمایندگان با ملا محمد حسن آخند، سرپرست ریاست کابینۀ طالبان در ارگ انجام شد و دو طرف در مورد وضعیت کنونی افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند.

 

تاکنون دربارۀ جزییات این سفر نمایندگان کشورهای منطقه و دیدار با رهبران طالبان مشخص نشده است، اما منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل می‌گوید که در این دیدار، دو طرف در مورد ایجاد “یک دولت فراگیر و برقراری صلح و ثبات در افغانستان” صحبت کرده اند.

در این حال، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژه روسیه، صادق خان، نماینده ویژۀ پاکستان و یوشیاو یونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان، با حامد کرزی، رییس جمهور پشین و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی دیدار و گفت‌وگو کردند.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در این باره گفت: که در این دیدار دو طرف دربارۀ حوادث اخیر در افغانستان بحث و گفتگو کرده‌اند. این شورا گفته است که نمایندگان این کشورها، بر تشکیل حکومت همه‌شمول و قابل قبول برای همۀ افغان‌ها در افغانستان تاکید کرده‌اند.

این شورا در اعلامیه‌ای گفته است: نمایندگان مذکور همچنان بر صلح و ثبات، سیاست معتدل، احترام به حقوق زنان، زمینه‌سازی تعلیم و تربیت برابر برای افغان‌ها و همکاری‌های منطقه‌ای تاکید کردند.”

گروه طالبان به تاریخ ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) کنترل افغانستان را در اختیار گرفتند.

این در حالی است که هفته گذشته، رهبران کشورهای منطقه در نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان بر ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

دو روز پس از این نشست، عمران خان، صدر اعظم پاکستان گفت که گفتگوهایش را با طالبان به هدف ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان آغاز کرده است که در آن همۀ اقوام این کشور سهم داشته باشند.

عمران خان در رشته پیام‌های در صفحۀ تویتر خود نوشت: “پس از نشست دوشنبه با رهبران همسایه‌های افغانستان، به ویژه گفتگوی طولانی با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، من برای یک حکومت همه‌شمول و برای شمولیت اقوام تاجیک‌، هزاره‌ و ازبیک‌، مذاکره با طالبان را آغاز کرده‌ام.”

اما طالبان در واکنش به این گفته ها ضمن انتقاد از اظهارات عمران خان، گفته که پاکستان حق دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد. 

انتهای پیام/ ر


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا