بین الملل

رئیس شورای اروپا و «علی اف» رایزنی کردند

درباره دستور کار نشست بروکسل؛

رئیس شورای اروپا امروز با «الهام علی اف» به صورت تلفنی درباره دستور کار نشست بروکسل گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وستینک، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز دوشنبه با «الهام علی اف» رئیس جمهور کشور جمهوری آذربایجان به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بر اساس اعلام این روزنامه، در این گفتگو طرفین در مورد مسائل مربوط به دستور کار نشست بروکسل گفتگو کردند.

«چارلز میشل» در این رایزنی تلفنی بر اهمیت تضمین ثبات، صلح و امنیت در قفقاز جنوبی برای اتحادیه اروپا تاکید کرد.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا به تلاش های خود برای عادی سازی روابط، امضای توافقنامه صلح، تحدید حدود مرزها و گشایش خطوط حمل و نقل و ارتباط میان دو کشور ارمنستان وجمهوری آذربایجان ادامه خواهد داد.

«الهام علی اف» نیز در این گفتگوی تلفنی با اشاره به دیدارهای سه جانبه (دیدار میان نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور آذربایجان و رئیس شورای اروپا) به ابتکار و با مشارکت «چارلز میشل»، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در راستای عادی سازی روابط میان ایراوان و باکو و امضای یک معاهده صلح، تحدید حدود، تعیین مرزها و گشایش خطوط حمل و نقل و ارتباط میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نتایج واقعی را به همراه خواهد داشت.

این در حالیست که در 18 فرودین ماه سال جاری، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان در بروکسل دیداری سه جانبه داشتند.

در این دیدار نیکول پاشینیان به وضعیت آرتساخ و مسائل انسانی ناشی از اقدامات اخیر یگان‌های نظامی آذربایجان اشاره کرد.

موضوعات مربوط به اجرای بیانیه‌ های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و همچنین توافقات به دست آمده در نشست سه جانبه در ۱۴ دسامبر در نشست بروکسل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس نتایج این نشست، توافق شد که کمیسیونی دوجانبه برای تعیین حدود مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان تا پایان آوریل که در توافقنامه سوچی در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده است، تشکیل شود که این کمیسیون مجاز به رسیدگی به مسائل امنیت و ثبات در امتداد مرز نیز خواهد بود.

نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان به وزرای امور خارجه دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح بین دو کشور را آغاز کنند.

در این نشست، چارلز میشل نیز بر تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق همکاری خود با ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای همکاری نزدیک در غلبه بر تنش‌ ها و ترویج شرایط امن، باثبات، صلح آمیز و مرفه به نفع همه مردم منطقه تاکید کرد.

در نشست سه جانبه مذکور، همچنین تعیین حدود و تعیین مرزهای دوجانبه مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد که کمیسیون مشترک مرزی تا پایان آوریل تشکیل شود که مأموریت این کمیسیون شامل تعیین تحدید مرز دوجانبه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و تضمین یک وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی خواهد بود.

رهبران دو کشور در این دیدار همچنین در مورد بازسازی زیرساخت‌ های ارتباطی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به طور خاص و در قفقاز جنوبی بحث کردند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا