بین الملل

رشد جمعیتِ آمریکا به پایین‌ترین حد از دهه ۱۹۳۰ رسید؛ تغییر نقشه سیاسی ایالات‌ها


نتایج سرشماری جدید در آمریکا نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در این کشور به پایین‌ترین حد از دهه ۱۹۳۰ رسیده که باعث تغییرات زیادی در نقشه سیاسی این کشور خواهد شد.


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سازمان سرشماری جمعیتی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نرخ رشد جمعیت این کشور طی یک دهه گذشته به پایینترین حد خود از دهه ۱۹۳۰ رسیده است.

این  رکورد بعد از دهه ۱۹۳۰ پایینترین نرخ رشد از زمان شروع ثبت آمارهای جمعیتی در این کشور از سال ۱۷۹۰ میلادی است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، کاهش نرخ زاد و ولد و همچنین کاهش مهاجرت پذیری در آمریکا از عوامل اصلی این کاهش نرخ جمعیت است.

بر اساس گزارش این سازمان، تغییرات جمعیتی بر نقشه سیاسی آمریکا نیز تاثیر گذاشته است، به طوریکه شمار جمعیت در مناطق جنوبی و غربی افزایش یافته است که این مساله با افزایش تعداد نمایندگان این مناطق در کنگره همراه خواهد بود.

در عوض ایالت‌های واقع در شمال شرق و غرب میانه کرسی‌های خود را از دست خواهند داد. ایالت تگزاس دو کرسی و فلوریدا یک کرسی بیشتر خواهند گرفت و نیویورک و اوهایو هر کدام یک کرسی از دست می‌دهند. کالیفرنیا که پیشتاز کاهش نرخ جمعیت است نیز برای اولین بار در تاریخ آمریکا یک کرسی از دست خواهد داد.

نیویورک تایمز در ادامه افزود، داده‌ها و آمارهای جمعیتی برای توزیع کرسی‌های کنگره بسیار مهم است و علاوه بر آن کالج‌های انتخاباتی نیز بر اساس ترکیب جمعیتی جدید دستخوش تغییر خواهند شد. علاوه بر اینها، توزیع میلیاردها دلار بودجه فدرال و همچنین برنامه‌های محلی ایالتی مانند بودجه مدارس، کالجها و بیمارستانها نیز براساس ترکیب جمعیتی تعیین خواهد شد. 

قوانین مربوط به سرشماری طی چند دهه گذشته در آمریکا ثابت مانده است، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تلاش کرد مساله شهروندی را به فرمهای سرشماری اضافه کند و مهاجران غیرقانونی را از جمعیت آمریکا حذف کند اما با شکست مواجه شد. 

طبق این گزارش، این تغییرات جمعیتی باعث تغییر قدرت سیاسی نیز خواهد شد. در مجموع، شش ایالت کلرادو، فلوریدا، مونتانا، کارولینای شمالی،  اورگون و تگزاس کرسیهای خود را در کنگره افزایش خواهند داد. و هفت ایالت شامل کالیفرنیا، ایلینوی، میشیگان، نیویورک، اوهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیا غربی هرکدام حداقل یک کرسی خود را در کنگره آمریکا از دست خواهند داد. 

دکتر «ران جرمین» مدیر سازمان سرشماری آمریکا گفته، تا اول آوریل ۲۰۲۰ جمعیت آمریکا ۳۳۱ میلیون ۴۴۹ هزار نفر است. که نسبت به دهه قبل ۷.۴ افزایش یافته است که اندکی بالاتر از افزایش جمعیت آمریکا در دهه ۱۹۳۰ است که ۷.۳ درصد بود.  در آن زمان بعد از رکود اقتصادی بزرگ میزان رشد جمعیت افزایش یافت درحالیکه در دهه فعلی بعد از رکود بزرگ اقتصادی سال ۲۰۰۸ نرخ رشد جمعیت همچنان نزولی است.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا