بین الملل

زلزله سوریه|‌ بشار اسد: کمک‌های کشورهای دوست به کاهش اثرات زلزله کمک کرد

رئیس جمهور سوریه در سخنانی از کمک های انجام شده از جمله کشورهای دوست به زلزله زدگان سوریه قدردانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در سخنانی به تبعات زلزله اخیر سوریه پرداخت و گفت: کشور مانند منزل است و حمایت از آن صرف نظر از نوع و حجم چالش و صرف نظر از امکانات، واجب است و این از لحظات اولیه زلزله مشهود بود.

وی افزود: ما این احساس عمیق و گسترده به کشور و همدلی را مشاهده کردیم. این همدلی و کمک به زلزله زدگان در حلب و لاذقیه و حماه صحنه عجیبی نبود و ما در جنگ علیه سوریه آنرا مشاهده کردیم، اما این همدلی این بار فراگیرتر و عیان تر بود زیرا پس از 12 سال جنگ و تحریم رخ داد و در سایه مرگ و تخریب و کمبود منابع بود. این حادثه با تمام دردناک بودنش هرگز خللی در احساس ما به کشور و مردم و یکدیگر وارد نکرد.

بشار اسد با اشاره به از دست رفتن منابع ملی سوریه بر اثر جنگ و ضعف امکانات برای مقابله با بحران‌ها و بلایای طبیعی، بیان کرد: این فاجعه بسیار حجیم تر از امکانات ما بود.

وی به تلاش‌های انجام شده از سوی نهادهای دولتی، موسسات جامعه مدنی و افراد و اقدامات امداد و نجات داوطلبانه و کمک‌های انجام شده به زلزله زدگان و نیز کمک های کشورهای دوست و برادر سوریه اشاره کرد که در کاهش تبعات زلزله و نجات مصدومان موثر واقع شد.

رئیس جمهور سوریه در ادامه به تبعات میان مدت و دراز مدت زلزله هم اشاره کرد و گفت: زلزله تبعات دارد و ما طی ماهها و سال‌های آتی از حیث اقتصادی و اجتماعی با آن دست به گریبان خواهیم بود و این نیاز به همدلی دارد. تبعات زلزله در کنار تبعات جنگ و تخریب تروریستها و تحریم وجود دارد.

رئیس جمهور سوریه افزود: ما در 12 سال گذشته در برابر هر مشکل و توطئه‌ای استقامت کرده‌ایم و از این بلای طبیعی نیز عبور خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه سوریه برای دو قرن و نیم منطقه زلزله زده نبوده و برای زلزله آماده نبوده است، گفت: کمک‌های فوری کشورهای دوست و برادر به کاهش اثرات زلزله کمک کرد.

رئیس جمهور سوریه اضافه کرد، نهادهای دولتی شروع به تهیه مسکن موقت کرده‌اند و صندوقی برای حمایت از آسیب‌دیدگان ایجاد می‌شود.

وی همچنین گفت: ما در حال کار بر روی صدور قوانین و اتخاذ تدابیری برای کاهش پیامدها هستیم، علاوه بر ایده‌های دیگری که توسط نهادهای مربوطه اعلام خواهد شد.

اسد افزود: ما از کشورهایی که از اولین ساعت فاجعه در کنار ما بودند از جمله برادران و دوستان عرب و تیم‌های نجاتی که فرستادند، تشکر می‌کنیم. ما به ویژه از تیم‌های امداد و نجات که آخرین لحظه به امید نجات مصدومان از زیر آوار تلاش کردند هم تمجید می‌کنیم.

کمک‌های سازمان ملل به زلزله زدگان سوری

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در نشستی مطبوعاتی در نیویورک گفت که تاکنون 106 کامیون از گذرگاه باب الهوی و 11 کامیون نیز از گذرگاه باب السلام عبور کردند و ارزیابی‌ها در خصوص گذرگاه الراعی در حال انجام است و برنامه جهانی غذا (WFP) امیدوار است خیلی زود از آن بهره برداری شود.

دوجاریک گفت برنامه جهانی غذا ارسال 40 کامیون دیگر را در دو روز آینده احتمالاً از طریق دو گذرگاه مرزی جدید در نظر دارد.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، برنامه جهانی غذا تاکنون از حدود 100 هزار نفر از طریق جیره غذایی اضطراری در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه در شمال غرب این کشور نیستند، حمایت کرده است.

دوجاریک گفت که تلاش‌های بشردوستانه افزایش یافته و ارزیابی‌های بیشتری در سوریه برای شناسایی نیازهای اولویت ‌دار در زمینه‌های مختلف برنامه ‌ریزی شده است. یونیسف به 113 هزار کودک زیر پنج سال و هزار زن باردار یا شیرده به مدت 3 ماه مکمل‌های ریز مغذی ارائه کرده است.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که اخیراً 3 هزار و 790 نفر از ساکنان شهر حلب به پنج منطقه در حومه این استان پناهنده شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا