بین الملل

سناریوی موردنظر آمریکا تجزیه دوفاکتوی سوریه است

معاون وزیر خارجه روسیه در اظهارنظری تازه هشدار داد که تداوم حضور نظامیان آمریکا در شرق سوریه معادل تجزیه دوفاکتو این کشور عربی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی ریابکوف» روز سه شنبه در گفتگو با شبکه خبری روسیا الیوم گفت که «یکی از دلایل اصلی بی ثباتی و استمرار تعارض در سوریه حضور غیرقانونی [نیروهای نظامی] ایالات متحده در خاک این کشور است».

ریابکوف در ادامه افزود: «فکر می‌کنم که در زرادخانه آنها [ایالات متحده] سناریویی برای تجزیه دوفاکتوی سوریه وجود دارد. ما مخالف آن هستیم و مطابق با قطعنامه‌های موجود شورای امنیت سازمان ملل که یکپارچگی سرزمینی سوریه را تأیید کرده است، اقدام می کنیم».

اظهارات ریابکوف ساعاتی پس از آن مطرح شد که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در سفری به مسکو با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود دیدار کرد. در این دیدار، پوتین نیز در اظهارنظری مشابه به حضور نیروهای نظامی آمریکا و ترکیه در خاک سوریه «بدون کسب اجازه از دمشق» و در تضاد با قوانین بین الملل اشاره کرد و گفت که این حضور نظامی به دولت بشار اسد فرصت انجام تلاشهای حداکثری را برای تحکیم و یکپارچه سازی کشور نمی دهد تا از این رهگذر، سوریه بتواند در مسیر بازسازی و احیای خود حرکت کند.

گفتنی است، نیروهای نظامی آمریکا از اواخر سال ۲۰۱۵ و به دستور رئیس جمهور وقت ایالات متحده، «باراک اوباما، به به بهانه حمایت از شبه نظامیان کُرد در برابر تروریستهای داعش به سوریه اعزام شدند. این در حالی بود که نیروهای هوایی ایالات متحده و کشورهای متحد آمریکا از یکسال پیش از آن مواضع داعش را بمباران می کردند.

اما پس از بیرون راندن تروریستهای داعش از خاک عراق، شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی وارد خاک سوریه شدند و برای تضمین حضور خود در نزدیکی میدانهای نفتی سوریه واقع در استان دیرالزور دست به کار ساختن تأسیسات و پایگاههای بزرگتری شدند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا