بین الملل

سیا: برای جذب جاسوس از روسیه فرصتی نادر ایجاد شد


«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک سخنرانی در انگلیس با اشاره به جنگ اوکراین ادعا کرد، فرصتی نادر برای جذب جاسوس از روسیه ایجاد شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رئیس مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا معتقد است که نارضایتی در داخل روسیه در قبال جنگ اوکراین، فرصتی تکرار نشدنی برای جذب جاسوسی فراهم کرده است.

ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی سخنرانی روز شنبه (دیروز) خود برای «بنیاد دیچنی» در آکسفوردشایر انگلیس اعلام کرد که این نهاد اطلاعاتی فرصت ایجاد شده برای جذب جاسوس از روسیه را هدر نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام ارشد اطلاعاتی دولت جو بایدن با اشاره به شورش واگنر ادعا کرد که در داخل روسیه درباره ادامه جنگ علیه اوکراین اختلاف و نارضایتی وجود دارد.

ویلیام برنز که سابقه کار به عنوان سفیر آمریکا در روسیه را هم دارد، طی سخنرانی در انگلیس گفت: «زیر لایه ثابت تزریق خوراک تبلیغات دولتی و اعمال سرکوب در رسانه‌های دولتی، نارضایتی از جنگ همچنان رهبری روسیه را آزار می‌دهد».

رئیس اصلی‌ترین نهاد جاسوسی آمریکایی‌ها در ادامه مدعی شد که این نارضایتی در روسیه در قبال جنگ اوکراین، فرصتی برای جذب جاسوس ایجاد کرد. وی افزود: « آن نارضایتی فرصتی نادر برای ما در سیا ایجاد می‌کند، هسته ما یک سرویس اطلاعاتی انسانی است و ما اجازه نمی‌دهیم این فرصت از دست برود».

رئیس سیا ادعاهای غربی‌ها درباره تاثیر شورش ناکام واگنر در روسیه بر قدرت ولادیمیر پوتین را تکرار کرد. به ادعای او،  یوگنی پریگوژین رئیس واگنر پیش از شورش اقدامات به صورت «کوبنده درباره منطق دروغین کرملین برای تهاجم به اوکراین و رفتار رهبری نظامی روسیه در جنگ» موضعگیری کرده بود.

ویلیام برنز همچنین ادعا کرد: «تأثیر آن سخنان و آن اقدامات برای مدتی باقی خواهد ماند و یادآور تأثیر مخرب جنگ پوتین بر جامعه و رژیم خودش است».

سخنان این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در شرایطی مطرح شده که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش کرد که ویلیام برنز روز جمعه هفته گذشته با همتای روسیه‌ای خود تماس گرفته و به وی اطمینان خاطر داده واشنگتن در ماجرای شورش واگنر نقش نداشته است.

پایان پیام/م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا