بین الملل

شاه‌محمود قریشی: پاکستان مسئول ناکامی‌های داخلی افغانستان نیست


وزیر خارجه‌ پاکستان گفت: طالبان در پاکستان نه ؛ بلکه در افغانستان زندگی می‌کنند. من نمی‌گویم که آنان این‌جا روابط ندارند؛ اما اکثریت رهبری، این را با اطمینان کامل می‌گویم، در پاکستان زندگی نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «شاه‌محمود قریشی»، وزیر خارجه‌ پاکستان، گفت که این کشور مسؤول ناکامی‌ها در رهبری حکومت افغانستان نیست و برعکس خواست پاکستان، برقراری صلح و ثبات در این کشور است.

قریشی در مصاحبه با طلوع‌نیوز، تاکید کرد که صلح و ثبات در افغانستان، نه‌تنها به نفع این کشور است؛ بلکه به نفع پاکستان و کشورهای منطقه نیز است.

وی تأکید کرد که پاکستان، می‌خواهد در روند صلح افغانستان ممد واقع شود و دولت این کشور باید صداقت و نیت پاکستان را درک کند.

وزیر خارجه پاکستان افزود: «بگذارید این را بگویم، زمانی که موارد در مسیر درست به پیش نمی‌روند، شما به دنبال یک قربانی برای اتهام‌ها می‌شوید و قربانی مورد علاقه‌ای که شما دارید، پاکستان است. زمانی که ناکامی در داخل باشد، شما پاکستان را به آن متهم می‌کنید. پاکستان برای ناکامی در درون مسؤول نیست. پاکستان برای جنگ‌های در حال انجام در افغانستان، مسؤول نیست. پاکستان مسؤول نیست.»

قریشی، همچنین گفت که جنگ افغانستان، راه حل نظامی ندارد و اکنون نه‌تنها این کشور، که جهان نیز به این واقعیت پی برده که جنگ کنونی باید از طریق سیاسی حل‌وفصل شود.

وی در ادامه، گفت که حکومت افغانستان و طالبان هردو باید برای برقراری صلح و ثبات در این کشور انعطاف‌پذیری داشته باشند و تا زمانی که دو طرف بر خواست شخصی شان تأکید کنند، صلحی در کار نخواهد بود.

قریشی افزود: « این بر مردم افغانستان است که تصمیم بگیرند،‌ چگونه ساختار سیاسی را افغانستان می‌خواهد؟ این تصمیم شما است. این تصمیم مردم افغانستان است. چیزی که ما می‌گوییم، این است که شما همه افغان هستید، صلح تنها زمانی به افغانستان می‌آید که شما بنشینید و صلح کنید.»

وی تأکید کرد که پاکستان به تأمین صلح و ثبات از طریق انتخابات و آرای مردم باورند است و نمی‌خواهد که حکومت آینده برگرفته از قدرت نظامی باشد و هیچ‌گاه از گرفتن کابل توسط زور پشتیبانی و حمایت نکرده‌ و نمی‌کند.»

به گفته‌ شاه‌محمود قریشی، دولت و طالبان باید تلاش کنند که بن‌بست پیش‌آمده در روند صلح شکسته شود و این روند سرعت پیدا کند؛ زیرا با ادامه‌ خشونت‌ها، وضعیت شکننده‌تر خواهد شد و نمی‌شود که خشونت‌ و گفت‌وگو هم‌زمان صورت بگیرد.

قریشی هشدار داد، در صورتی که بن‌بست کنونی در گفت‌وگوها شکسته نشود و روند خروج نیروهای خارجی نیز تکمیل شود، این احتمال وجود دارد که افغانستان بار دیگر به جنگ‌های داخلی دهه‌ ۹۰ برگردد.

وی افزود: «این برای افغانستان خوب نیست، برای پاکستان خوب نیست و برای منطقه خوب نیست. آیا افغانستان می‌تواند یک جنگ داخلی دیگر را تحمل کند؟ آیا می‌توانید یک دهه هرج‌ومرج را تحمل کنید؟ نمی‌توانید و نباید کنید. من برای مردم افغانستان احساس دارم. آنان به اندازه کافی رنج دیده‌اند.»

وزیر خارجه‌ پاکستان در این گفت‌وگو، بارها حضور طالبان در کشورش را رد کرد و گفت که طالبان در پاکستان نه ؛ بلکه در افغانستان زندگی می‌کنند. شاه‌محمود قریشی، روابط پاکستان و طالبان تنها در حدی خواند که برای تسریع روند صلح وجود دارد.

وی گفت: «من نمی‌گویم که آنان این‌جا روابط ندارند؛ اما اکثریت رهبری، این را با اطمینان کامل می‌گویم، در پاکستان زندگی نمی‌کنند.»

محور دیگر این گفت‌وگو در مورد خروج سربازان آمریکایی از افغانستان بود. از وزیر خارجه‌ پاکستان پرسیده شد که آیا امریکا در افغانستان شکست خورده است؟. شاه‌محمود قریشی در پاسخ به این پرسش، گفت که آمریکا تنها به یک هدف که شکستن کمر سازمان‌های تروریستی بود، به افغانستان آمد و خودشان ادعا، می‌کنند که به این هدف رسیده‌اند.

قریشی، گفت که آمریکا نمی‌تواند برای همیشه در افغانستان باقی ماند و باید این کشور را ترک کند. به گفته‌ او، دولت قبلی و کنونی آمریکا، به این باور است که زمان خروج از افغانستان فرا رسیده و باید این‌جا را ترک کنند.

وزیر خارجه‌ پاکستان در این گفت‌وگو، مرز دیورند را یک مرز بین‌المللی خواند و گفت که دو طرف باید این مرز را به رسمیت بشناسند.

وی افزود: «خوب، در ذهن من، اگر آنان بنابر علت‌های سیاسی داخلی، این را بپذیرند یا نه، این مرزی که وجود دارد، از دید من یک مرز بین‌المللی است.»

این اظهارات وزیر خارجه‌ پاکستان در حالی مطرح می‌شود که این کشور همواره از سوی دولت افغانستان به عنوان حامی اصلی طالبان و پناهگاه این گروه، خوانده شده است. حکومت افغانستان، بارها گفته است که این کشور به‌صورت آشکارا به طالبان پناهگاه داده تا از این طریق بتواند در امور داخلی افغانستان، مداخله کند.

انتهای پیام/ ر


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا