بین الملل

فنلاند از انفعال روسیه در قبال عضویت این کشور در ناتو متعجب است

آنتی پلتاری

رئیس اطلاعاتی فنلاند از این که اقدامات تلافی‌جویانه روسیه هنوز دامن‌گیر عضویت این کشور در ناتو نشده است، ابراز تعجب کرد.

به گزارش ایسنا، آنتی پلتاری، رئیس سازمان امنیتی و اطلاعاتی فنلاند موسوم به «سوپو» در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت که کشورش همچنان برای اقداماتی از سوی روسیه آماده است، اما تصریح کرد که منابع این همسایه شرقی فنلاند در جنگ با اوکراین درگیر هستند.
او در این مصاحبه گفت: شرایط تا کنون آرام بوده و بیایید امیدوار باشیم که همینطور بماند. این نکته مثبتی است که تا کنون اتفاقی نیافتاده است، اما آمادگی و توانایی ما برای دفاع از جامعه هم مثبت است.
فنلاند در دورانی که در حال تصمیم‌گیری درباره عضویت در ناتو بود، برای حملات سایبری و ترکیبی روسیه آماده می‌شد.
مقامات فنلاند امیدوار هستند که روسیه با درخواست این کشور برای عضویت در ناتو کنار آمده باشد، اما باور دارند که کرملین می‌خواهد درباره تصمیماتی از جمله استقرار نیروهای ناتو یا تسلیحات هسته‌ای در این کشور نوردیک نفوذ داشته باشد. پلتاری گفت، مسکو می‌خواهد ببیند که وقتی فنلاند عضو ناتو شد، تا چه حد با استقرار نیروهای ناتو یا تسلیحات هسته‌ای این ائتلاف در خاک خود موافقت خواهد کرد.
فنلاند تمایلی به استقرار نیروهای خارجی یا تسلیحات هسته‌ای در خاک خود نشان نداده، اما برخلاف سوئد – که آن هم خواستار عضویت در ناتو است – انجام آن را نامحتمل ندانسته است.
این رئیس اطلاعاتی فنلاند همچنین افزود، هلسینکی – که زمانی به استراتژی ارتباطات محتاطانه خود در مورد اتحاد جماهیر شوروی معروف بود – در صحبت درباره این همسایه شرقی خود (روسیه) رک‌تر و بی‌پرده‌تر شده است.
سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند ماه گذشته میلادی در پیامی به روسیه درباره درخواست عضویت فنلاند در ناتو گفت: شما باعثش هستید، در آینه نگاه کنید.
پلتاری افزود: تغییر عمده‌ای اتفاق نخواهد افتاد، این خط مشی فنلاند است، تا آماده بوده و از امنیت خود محافظت کنیم. ما محکم هستیم، اما زیاد سر و صدا نمی‌کنیم.
یکی دیگر از موانع عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، یکی از اعضای این ائتلاف است: ترکیه.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پیش از اعلام رسمی فنلاند برای عضویت در ناتو به نینیسته وعده داده بود که رویکردی موافق و حامی خواهد داشت، اما پس از آنکه فنلاند رسما درخواست خود را ارائه داد، اردوغان مدعی شد که این کشور «مهمانسرای تروریسم» بوده و چشمانش را بر اعمال حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بسته است.
فنلاند در حال حاضر دارد برای ترکیه «خودشیرینی سیاسی» می‌کند؛ بدین ترتیب که وزیر امور خارجه این کشور نسبت به خرید پهپادهای ترکیه و بهبود شرایط فروش تسلیحات ابراز تمایل می‌کند.
آنتی پلتاری همچنین تلاش کرد تا به ترکیه تضمین دهد که فنلاند «خطر تروریستی» پ‌ک‌ک را جدی می‌گیرد.
او گفت: از چندین سال قبل فعالیت‌های پ‌ک‌ک را تحت نظر داشته‌ایم. در تازه‌ترین نسخه سالنامه فعالیت‌های اطلاعاتی فنلاند، به تامین مالی و تامین بودجه فعالیت‌های پ‌ک‌ک پرداخته‌ایم، این مسئله برای ما جدی است. واضح است که این (پ‌ک‌ک) یک سازمان تروریستی است و ما تروریسم را جدی می‌گیریم.
با این حال، ‌پلتاری ادعای «مهمانسرای تروریسم» را رد کرد و گفت: ما پناهگاه تروریسم نیستیم. بر اساس قوانین و روندهای (قانونی) خود اقدام کرده و از لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا پیروی می‌کنیم.
او گفت: تروریسم بین‌المللی را جدی گرفته و آن را محکوم می‌کنیم. فنلاند تامین‌کننده امنیت در این حوزه است.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا