بین الملل

لاوروف: متحدان روسیه در آسیای مرکزی قصد میزبانی از نیروهای آمریکایی را ندارند


وزیر خارجه روسیه روز جمعه در سخنرانی گفت که هیچکدام از کشورهای متحد روسیه در آسیای مرکزی قصد میزبانی از نیروها و زیرساخت‌های آمریکا که از افغانستان خارج می‌شود را ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه شامگاه جمعه گفت که هیچ کدام از متحدان آسیای مرکزی روسیه قصدی برای میزبانی از نیروهای آمریکایی ندارند.

وی که در حاشیه یک کنفرانس بین‌المللی صحبت می‌کرد، افزود: «آمریکایی‌ها این موضوع را به صورت آشکار و فعالانه به پیش برده و به دنبال ترغیب کشورهای آسیای مرکزی و پاکستان هستند تا از اراضی آنها برای قرار دادن برخی از زیرساخت‌های نظامی استفاده کنند که آمریکایی‌ها از افغانستان خارج کرده‌اند».

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «اول از همه، پاکستان و ازبکستان پیشتر به صورت رسمی اعلام کرده بودند که قصدی برای استفاده از سرزمین‌شان برای میزبانی از زیرساخت‌ها ندارند. هم اکنون نیز در دیدار با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرزی به علاوه روسیه درباره این موضوع صحبت شد و هیچکدام از متحدان ما قصد ندارند سرزمین و مردمان خود را در برابر چنین خطری قرار دهند».

وی در ادامه گفت که شامل شدن هند و ایران به گروه کشورهای روسیه، چین، آمریکا و پاکستان درباره راه‌حل افغانستان به غنی شدن احتمالات این راه‌حل می‌انجامد.

این دیپلمات ارشد روس گفت: «گروه سه، به خصوص درباره نامزدی ایران و هند به عنوان اعضای جدید صحبت کردند. من فکر می‌کنم که می‌تواند به غنی شد احتمالات این طرح بیانجامد».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

انتهای پیام/.


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا