بین الملل

لحظه به لحظه با انتخاب رئیس‌جمهور عراق/ رای‌گیری به دور دوم کشیده شد


عبداللطیف رشید با ۱۵۷ رای از سایر نامزدهای ریاست جمهوری عراق پیشی گرفت، ولی چون دو سوم اکثریت را کسب نکرد، رای گیری پارلمانی به دور دوم کشیده شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، امروز (پنجشنبه، ۱۳ اکتبر)، پس از گذشت یک سال و سه روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کُرد، سرانجام نشست انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور در پارلمان با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، برگزار شد. اما در زمان رأی‌گیری، شمار رأی دهندگان ۲۷۷ نفر اعلام شد.

 

 

آغاز نشست پارلمان در ساعت ۱۳:۰۸

این نشست قرار بود امروز، ساعت ۱۱:۰۰ (به وقت بغداد) برگزار شود اما سپس برای دو ساعت به تاخیر افتاد و قرار شد در ساعت ۱۳:۰۰ برگزار شود و در نهایت پس از به صدا درآمدن صدای زنگ آغاز نشست، در ساعت ۱۳:۰۸ به وقت بغداد، این نشست رسما آغاز شد.

 

 

پارلمان عراق، امروز همچنین اسامی ۴۱ نامزد تایید صلاحیت شده ریاست‌جمهوری را منتشر کرد که در میان آن‌ها نامهای «برهم صالح» رئیس‌جمهور کنونی و «عبداللطیف محمد جمال رشید» «ریبر احمد» نیز به چشم می‌خورد. لحظاتی بعد ریبر احمد رسما اعلام کرد که به نفع عبداللطیف رشید از نامزدی برای تصدی ریاست‌جمهوری انصراف داده است. 

 

 

«عبداللطیف جمال رشید» وزیر منابع آبی  دولت منطقه کردستان بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۱ میلادی بوده و از سال ۲۰۱۰ تا به امروز نیز مشاور ریاست جمهوری عراق بوده است.

 

 

در چنین فضایی گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال انصراف برهم صالح از نامزدی برای ریاست‌جمهوری طرح شد اما تا لحظه برگزاری نشست، چنین خبری اعلام نشد.

نشست نامزد نخست‌وزیری با دو نامزد اصلی ریاست‌جمهوری عراق

حدود ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه امروز منابع رسانه‌ای با اشاره به حضور شمار زیادی از نمایندگان در صحن پارلمان اعلام کردند که یک نشست مهم با حضور «محمد شیاع السودانی» نامزد پیشنهادی چارچوب هماهنگی برای نخست‌وزیری، عبداللطیف رشید و برهم صالح و نیز روسای فراکسیون‌های سیاسی در دفتر رئیس پارلمان عراق برگزار شد. 

همزمان با تدارک نمایندگان عراقی برای حضور در نشست مهم امروز در پارلمان، منطقه سبز بغداد هدف ۹ راکت  قرار گرفت و گروه رسانه‌ای «الاعلام العراقی» وابسته به ارتش این کشور اعلام کرد که در این حمله راکتی، چند تن از نیروهای دستگاه‌های امنیتی و شهروندان عراقی مجروح شدند.

نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق از رئیس پارلمان عراق می‌خواهند که پیش از رأی‌گیری، خود را معرفی کنند. 

در ساعت ۱۳:۰۷ اعلام شد که حد نصاب حضور نمایندگان پارلمانی برای برگزاری نشست امروز، تکمیل شده و سپس «محمد الحلبوسی» به همراه دو نائب رئیس پارلمان وارد صحن آن شد. 

آغاز رأی‌گیری محرمانه برای نامزدهای ریاست‌جمهوری

 

 

رسانه‌های عراقی سپس از آغاز مراسم رأی‌گیری محرمانه برای نامزدهای ریاست‌جمهوری خبر دادند. اداره اطلاع‌رسانی پارلمان نیز اعلام کرد که امروز علاوه بر ریبر احمد که به نفع عبداللطیف رشید از نامزدی برای تصدی ریاست‌جمهوری انصراف داده، «عمر البرزنجی» نیز انصراف خود را اعلام کرده و درباره او رأی‌گیری نخواهد شد. 

پایان رأی‌گیری و آغاز شمار آراء

پس از آن‌که نمایندگان حاضر در پارلمان آراء خود را به نامزدهای مورد  نظر خود به صندوق انداختند، حدود ساعت ۱۴:۰۰ به وقت بغداد، شمارش آراء آغاز شد.

 

 

طبق قانون عراق، نامزدی که در نشست امروز پارلمان، آراء دو سوم نمایندگان یعنی ۲۲۰ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده را کسب کند، به عنوان رئیس‌جمهور معرفی خواهد شد اما اگر حدنصاب لازم را هیچ یک از نامزدها کسب نکنند، برای بار دوم میان دو نامزدی که بیشترین رأی را کسب کرده‌اند، رأی‌گیری خواهد شد و هر نامزدی که بیشترین رأی را کسب کند، رئیس‌جمهور جدید این کشور خواهد بود.

 

 

منابع رسانه‌ای با اشاره به این‌که هنوز شمارش آراء ادامه دارد، اعلام می‌کنند که آراء کسب شده عبداللطیف رشید در مقایسه با سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری، به صورت قابل ملاحظه‌ای بیشتر است.

 

 

عبداللطیف رشید با ۱۵۷ رای از سایر نامزدهای ریاست جمهوری پیشی گرفت، ولی به دلیل اینکه دو سوم اکثریت آرا را کسب نکرد، رای گیری پارلمانی به دور دوم کشیده شد.

 

 

منابع رسانه‌ای اعلام کردند، برهم صالح پس از آن‌که با اختلاف زیاد از رشید عبداللطیف جا ماند و با ۹۹ رأی در رتبه دوم قرار گرفت، صحن پارلمان را ترک کرد.

 

 

آغاز دور دوم رأی گیری

«غریب الترکمانی» مخبر پارلمان عراق، در ساعت ۱۶:۱۰ از آغاز دور دوم رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور و حضور ۲۴۲ نماینده در این دور از رأی‌گیری خبر داد. اما سپس اعلام شد که شمار حاضران ۲۵۱ نفر است.

بنا بر این گزارش، حزب «الجیل الجدید» دور دوم رأی‌گیری برای ریاست‌جمهوری را تحریم کرد و از شرکت در آن اجتناب ورزید.

در حال بروز رسانی …


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا