بین الملل

مبادلات بازرگانی خارجی ازبکستان به ۳۸ میلیارد دلار رسید


بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، مبادلات بازرگانی خارجی این کشور طی ۱۱ ماه گذشته سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳۷ میلیارد و۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، بر اساس گزارش کمیته آمار ازبکستان، مبادلات بازرگانی خارجی این کشور طی ۱۱ ماه گذشته سال ۲۰۲۱ میلادی به ۳۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، این شاخص در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ میلادی ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار یا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

طی این مدت صادرات در سطح ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار (۸٫۹ درصد) و واردات در سطح ۲۲ میلیارد و۴۰۰ میلیون دلار (۱۹٫۷ درصد) قرار گرفته است.

در این میان تراز مبادلات بازرگانی با کسری تجاری در سطح ۷ میلیارد دلار قرار گرفته است.  

اخیرا ازبکستان با ۴کشور افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکیه مبادلات بازرگانی خارجی با تراز مثبت داشته است.

امروز ازبکستان با ۱۸۱ کشور جهان روابط تجاری برقرار کرده است که بیشترین مقدار مبادلات بازرگانی خارجی این کشور با کشورهای چین (۱۷٫۷ درصد)، روسیه (۱۷٫۴ درصد)، قزاقستان (۹٫۳ درصد)، ترکیه (۸ درصد)، کره جنوبی (۴٫۴ درصد)، قرقیزستان (۲٫۲ درصد) و آلمان (۱٫۸ درصد) ثبت شده است. 

بر اساس نتایج سال ۲۰۲۰ میلادی مبادلات بازرگانی ازبکستان و روسیه در سطح ۵ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار قرار گرفته است. حجم صادرات از ازبکستان به روسیه ۱٫۷ برابر تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کاهش یافته و واردات از روسیه ۰٫۸ درصد تا ۴ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار افزایش یافته است.

پیشتر اعلام شد که مقامات ازبکستان و روسیه برنامه ریزی می‌کنند مبادلات بازرگانی بین دو کشور را به ۱۰ میلیارد دلار برسانند.

روسیه و ازبکستان برنامه همکاری‌های دوجانبه برای ۴ سال آینده را تنظیم کردند.

طرفین در مورد تشدید همکاری‌های متقابل در زمینه‌های صنعتی، حمل و نقلی، کشاورزی، سوخت – انرژی، آموزشی، علمی، مهاجرت و دیگر حوزه‌ها به توافق رسیدند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا